برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

بهترین نوع لامپ برای مطالعه

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

مختصری درباره چراغ مطالعه

 چراغ مطالعه نوعی از روشنایی می‌باشد که در مدل های مختلف در بازار عرضه می‌گردد؛ نور این نوع چراغ ها باید استاندار باشد، تا چشمان از آسیب در امان بماند. در گذشته تا به امروز استفاده از چراغ های مطالعه کاهش یافته است البته برخی از افراد هنوز هم برای مطالعه در شب از چراغ مطالعه استفاده می کنند.

انواع چراغ مطالعه

انواع چراغ مطالعه را در سه نوع نامگذاری می‌کنند که عبارتنداز :

چراغ مطالعه ساده 

این نوع چراغ مطالعه یک دکمه برای روشن و خاموش کردن، قدرت انعطاف پذیری بالا وهمچنین لامپ آن قابل تعویض است.

 

چراغ مطالعه جامدادی دار

تنها تفاوت این نوع چراغ با نوع ساده در داشتن جامدادی می‌باشدکه برای متقاضیان زیادی بسیار سودمند است.

 

چراغ مطالعه مهندس گیره ای 

این نوع چراغ که مورد توجه مهندسان واقع شده است، دارای خصوصیات منحصر به فردی می باشد؛ برای مثال دارای پایه قابل نصب برای هر مکان است همچنین لامپ آن لامپ آن در جهت های مختلف قابل چرخش می باشد و مانند لامپ چراغ ساده قابل تعویض کردن است.

انواع نور

نور عمومی 

این نور در اکثر مناطق مورد استفاده قرار می گیرد، این نور به عنوان یک روشنایی کلی عمل می کند و سرتاسر اتاق، پذیرایی و... روشن می‌نماید. همچنین از این نور در لوستر ها، چل چراغ ها، قابل استفاده است.

 

نور وظیفه ای 

این نور وظیفه دارد تنها قسمت کوچکی ازمکان را روشن نماید، برای مثال این نور برای مطالعه کاربرد دارد، از این نور در زیر کابینت‌ها برای نمایه آشپز خانه استفاده می‌گردد.

 

نور تاکید کننده 

نور تاکیید کننده نوری است که برای پردازش یک جسم مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال اگر می خواهید تابلو، قاب عکس را مورد توجه قراردهید بهتر است از این نوع نور استفاده کنید.

 

مناسب ترین انرژی نورانی

برای انتخاب انرژی نورانی باید به نکاتی توجه کنیم تا از روشنایی مناسبی برخوردار شویم برای مثال باید به اندازه اتاق، رنگ دیوار ها، شدت نور مورد نظر خودتان توجه شود. البته باید بدانیم برای مکان های مختلف انرژی نورانی مناسبی لازم است، که عبارتنداز :

آشپز خانه 60الی 100 وات و برای اتاق خواب 30 الی 60 وات  است.

نور مناسب برای مطالعه 

برای این مطلب باید به سه نکته دقت فرمایید که عبارتنداز: جهت نور، شدت نور و رنگ نور است.

رنگ نور

 رنگ نور برای مطالعه حائز اهمیت است؛ زیرا که باید فرد در هنگام مطالعه دچار خستگی نشود. برخی از افراد ار نور سفید و برخی از نور زرد هنگام مطالعه استفاده می کنند، پس هر فرد طبق عادت خویش نور مورد نظر را بر می گزیند. تاکنون پزشکان متعددی در رابطه با بهترین نور برای مطالعه به گفت و گو نشسته‌اند.

 برخی نور سفید را مرجع و اغلب نور زرد را برای مطالعه مناسب می‌دانند و بعضی دیگر ترکیبی از این دو نوع نور را برا مطالعه مناسب می‌دانند. و طبق نظر‌ییه تایید شده ترکیبی از دو نوع رنگ بسیار مناسب است البته نور زرد هم برای مطالعه کردن بسیار مناسب است.

 

شدت نور

 شدت نور را باید طبق تمایلات فرد انتخاب شود و هر فردی باید براساس تمایل درونی خود شدت نور را تنظیم کند. البته معیاری برای شدت نور وجود دارد که بین 25الی100 لوکس است و هر فرد ی می تواند طبق راحتی چشم خود شدت نور را کنترل کند.

 

جهت نور 

جهت نور را باید به صورتی تنظیم شود که نور و بازتاب به طور مستقیم بر چشم ها نتابد،زیراکه باعث خستگی چشم می‌شود و فرصت مطالعه را از فرد می‌گیرد. لازم بذکر است که برخی از کاغذ ها طوری طراحی شده‌اند که بازتاب نور را به طور مستقیم بر چشم ها می‌تاباند. که این امر باعث بیماری های چشمی می‌گردد.

 

راهنمای خرید بهترین چراغ مطالعه

برای خرید یک چراغ مطالعه مناسب باید به نکاتی توجه کنید، که عبارتنداز : میزان نور مناسب، مدل و سایز چراغ مطالعه، لامپ مناسب برای مطالعه است.

 

مدل چراغ مطالعه

  انواعی از چراغ های مطالعه وجود دارد که می توان عمل خود آنها را بر گزینیم. انواع چراغ ها بر سه نوع رومیزی، دیواری و ایستاده می باشد، البته باید به نصب و جایگذاری چراغ های دقت شود و نباید مستقیم به چشم بتابد.

 

 نوری مناسب

باید انتخاب نور بر حسب حساسیت های چشم باشد، به این منظور فردی که  چشمانی ضعیف و یا آب مروارید دارد باید طبق نظر پزشک در نوری مناسب مطالعه کند.

نکته : اگر نور چراغ مطالعه تنها نوری است که در مکان مطالعه وجود دارد باید حداکثر نور را داشته باشد، ولی اگر نور دیگری هم وجود دارد می توانید از قدرت نور آن بکاهید.

لامپ مناسب

 پس از برگزیدن مدل و نور مناسب باید به دنبال لامپی مناسب بگردیم، بنابراین باید بدانین به طور کلی چهار نوع لامپ در جوامع امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین باید با آسیب‌های آن توجه کنیم.

بهترین لامپ برای مطالعه

انواعی از لامپ ها در جهان امروز مورد استفاده همگان قرار می گیرد،اما برای مطالعه باید بهترین و مناسب ترین لامپ را برگزید. حال به مقایسه چند نوع لامپ می پردازیم.

 

 لامپ های فلورسنت 

این نوع لامپ ها عمری بسیار طولانی دارند، تفاوت آنها با دیگر لامپ ها در این است که تناژ نسبتا سردی دارند زیراکه درون آنها از جیوه پر شده است.

این نوع لامپ ها را به عنوان لامپی کم مصرف می شناسند؛که بسیار مقرون به صرفه است . البته نمی توان از معایب آن چشم پوشی کرد ،این معایب عبارتنداز: آسیب به چشمان در مطالعه طولانی مدت، سردرد… اشاره نمود.

 

لامپ های رشته ای

این نوع لامپ ها که روشنایی آن از گرم شدن رشته تنگستن درون لامپ تامین می شود برای مطالعه بسیار مناسب می باشد همچنین این نوع لامپ گرمی را به مناطق می بخشد بر همین اساس از خستگی چشم اه جلو گیری می کند.

این نوع لامپ از قدیمی ترین لامپ ها برای استفاده بوده است، البته امروزه مصرف آن کاهش یافته و جای خود را به لامپ های فلورسنت ال ای دی داده است. این نوع لامپ از مزایای بسیاری همچون راحتی چشمان، آرامش بخش، گرماده و... برخوردار است.

 

لامپ های ال ای دی 

این نوع لامپ ها مانند لامپ های فلورسنت به صرفه و اقتصادی می باشد، همچنین مانند نور خورشید تا بش می کند این لامپ ال ای دی برای مطالعه مناسب نمی‌باشد زیرا که در برخی مواقع از کاغذ های برای مطالعه استفاده می‌شود که باعث  تابش این نوع نور به چشمان می‌شود.

 

لامپ های هالوژن 

لامپ هالوژن مانند لامپ های فلورسنت نور سفید را به فضا می دهند، همچنین انرژی کمتری نسبت لامپ های رشته ای مصرف می کنند. این نوع لامپ برای مطالعه مناسب نمی باشند زیرا که به چشمان آسیب  وارد می کنند.

 از جمله فواید دیگر عبارتنداز: تکنولوژی تولید آسان، سازگاری با محیط، امکان نصب آسان وآرامش بخش برای چشمان است.

لامپ های رشته ای در اندازه و مدل های های متفاوتی ساخته می شوند که باید طبق حباب بکار رفته در چراغ مطالعه از آن استفاده کنیم. این نوع لامپ کاربرد های دیگری از جمله گرم کردن غذا در فر، نور گرمایی برای تانک های خزنده و همچنین استفاده در دستگاه های تهویه دارند.


بیشتر بخوانید ... 

مضرات لامپ رشته ای

تاثیر لامپ ال ای دی در رشد گیاه

لامپ چند وات بگیرم؟


لامپ مناسب برای مکان های مطالعه

اتاق پذیرایی

اگر مطالعه را در اتاق پذیرایی انجام می دهید بهتر است از نور های عمومی استفاده شود برای مثال از نور های فلورسنت استفاده شود زیراکه مکان بیشتری را پوشش داده، همچنین آسبب کمتری به چشم ها وارد می کند.

 

اتاق خواب

بهتر است در این مکان از نور های وظیفه ای استفاده شود، برای نوع لامپ مناسب تر است که از لامپ های رشته ای استفاده گردد و برای نور پردازی بهتر باید چراغ را طوری نسب کنید که روبروی کمد ها باشد و نور پخش شود.

 

آشپزخانه

در این نوع مکان ها می توان از لامپ های عمومی و هم وظیفه ای استفاده نمود،و برای نصب آن باید دقت بیشتری کنید زیرا برا یتان خطر آفرین نباشد.

 

سخن آخر

پس می توان نتیجه گرفت بهترین نوع لامپ برای مطالعه لامپ های رشته ای می باشد، زیراکه آسیب بسیار کمی به چشمان وارد می کند. همچنین این نوع لامپ از خستگی جلو گیری کرده و گرمابخش فضا است.

توجه:

این محتوا در بخش تحریریه سایت ابزار تحسین تهیه و گرد آوری شده است و هر گونه کپی برداری و یا استفاده کردن از آن، تنها با ذکر نام منبع مجاز می باشد.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واتس اپ

تنظیمات

فهرست