برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

دستگاه جوش چیست و چه کاربردی دارد

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

دستگاه جوش چیست؟

یکی از کارامد ترین دستگاه‌ها که در صنعت مورد استفاده مهندسان قرار میگیرد، دستگاه جوش است که در مدل‌ها و برندهای مختلف در بازار عرضه میگردد. عملیات این دستگاه جوش دادن انواع فلزات ناهمنام و همنام به یک‌دیگر است.

 

انواع دستگاه جوش

دستگاه جوش دارای دو نوع است که عبارت‌اند از:

  • جریان ثابت (Cc) : در جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود پوشش دار کاربرد دارد همچنین جریان می‌تواند تناوب یا مستقیم باشد.
  • ولتاژ ثابت (Cv) : در جوشکاری گازی استفاده می‌شود.

انواع دستگاه جوش یا اینورتر جوشکاری

روش‌های جوش کاری

سه نوع روش که در صنعت و ساختمان می‌توان از آن‌ها بهره برد عبارت‌اند از :

  • جوش کاری با سیم
  • الکترود دستی
  • جوش زیر پودری

 

مولدهای به کار رفته در دستگاه جوش کاری

  • اینورتر : دربرخی از کارگاه‌ها به دلیل وزن کم و جوش باکیفیت از این مولد استفاده می‌کنند که در این دستگاه مدارهای الکترونیکی به جای هسته آهنی به کار رفته است.
  • ژنراتور : این مولد جریان مستیم را برای دستگاه جوش به وجود می‌آورد که می‌توان به دو نوع الکتریکی و احتراقی آن اشاره کرد. ژنراتور الکتریکی که جریان برق را افزایش می‌دهد برای دستگاه جوش بسیار کارآمد است اما ژنراتورهای احتراقی به دلیل آسیب‌های زیست محیطی زیاد و همچنین آلودگی صوتی بسیار بالا نمی‌تواند در برخی مواقع مورد استفاده واقع شود.
  • دینام : این مولد که بسیار حائز اهمیت می‌باشد برق شهر را به برق مناسب دستگاه جوش تبدیل میکند بنابراین دینام نوعی مولد جریان مستیم به شمار می‌رود.
  • ترامسفورماتور : ترامسفورماتورها ساده ترین مولد می‌باشند که به وسیله‌ی یک فیش صنعتی به برق شهر متصل است. ترامسفورماتورها از سه قطعه به نام های سیم پیچ اولیه، سیم پیچ ثانویه و یک هسته تشکیل شده است این دستگاه جریان متناوب را با ولتاژ بالا به جریان الکتریکی با ولتاژ کم تبدیل می‌کند.
  • رکتی فایر : از دیگر مولدهای به کار رفته در دستگاه جوش می‌توان به رکتی فایر اشاره نمود این مولد باعث یک‌ طرفه شدن جریان برق می‌گردد. رکتی فایر با سه عدد فاز کار می‌کند در واقع این مولد همان ترامسفورماتور است.
  • موتور جوش : موتور جوش یک موتور الکتریکی می‌باشد که جریان مستقیم تولید می‌کند. موتور جوش از یک موتور و یک ژنراتور از نوع C به وجود آمده است. موتور جوش به وسیله‌ی آمپراژهایی در دو نوع سیار و ثابت ساخته شده است.

 

نحوه کار با دستگاه جوش

کابل‌های جوش کاری، انبر اتصال، انبر جوش و ماسک جوش کاری که از وسایل مورد نیاز برای اکثر دستگاه‌های جوش کاری است می‌توان کار را با امنیت بیشتری به انجام رسانید. همچنین باید قبل از شروع کار ولتاژ و حرارت آن را تنظیم کنید و همین‌طور سیستم قطع کن حفاظتی باید قبل از شروع کار جوش کاری کنترل شود.


حتما بخوانید...

بهترین برند دستگاه جوش ایرانی

راهنمای خرید دستگاه جوش اینورتر

مضرات و معایب لامپ رشته ای


بهترین برند دستگاه جوش خارجی

بهترین برند را می‌توان فرونیوس نامید که این شرکت در سال 1945 توسط آقای گونتر فرونیوس و همسرش در کشور اتریش بنا شد. آقای گونتر و همسرش فن‌های انقلابی و تولید محصولات با کیفیت را سرلوح کار خویش قرار دادند. نخستین نوآوری فرونیوس تکنولوژی باور نکردنی آن است که اوپراتور را قادر می‌سازد جریان را به هر مقدار لازم تنظیم کند. چندین سال پس از آن تکنولوژی جدیدی به نام جوش سرد که قابلیت‌های جوش دادن فلزات غیر هموار را دارد در بازار عرضه گردید.

لازم به ذکر است در سال 1980 آقای گونتر مدیریت کارخانه را به فرزندان خود واگذار کرد در این هنگام آقای گونتر کارخانه‌های دیگر در اتریش و خارج از این کشور تاسیس کرد.

مقالاتی از دستگاه جوش فرونیوس را می‌توان بر اساس انواع جوش کاری عرضه کرد:

  • جوش آرگون : این نوع جوش برای ایجاد قوس در جوش کاری به کار می‌رود که برای قوس دادن فقط از الکترود تنگستن استفاده می‌شود و همچنین خود الکترود در جوش کاری مصرف نمی‌گردد. لازم به ذکر است استفاده از گاز هلیوم برای افزایش توان موتور بسیار سودمند است.

 

  • جوش کاری پلاسما : در این نوع جوش می‌توان با استفاده از گازهای خنثی حرارت را به بالای بیست هزار درجه رسانید. پلاسما یک گاز مونیزه شده می‌باشد برهمین اساس پلاسما از قانون گازها پیروی نمی‌کند بنابراین در حرارت بالا پایداری خود را از دست نمی‌دهد. از معایب جوش کاری پلاسما می‌توان به اشعه‌ی آن اشاره نمود.

نکته

در زمان جوش کاری اگر فرد جوش کار از لباس مخصوص و عینک جوش کاری استفاده نکند به بیماری‌هایی همچون سرطان پوست و ریزش مو و... مبتلا میگردد.البته جوش کاری پلاسما مزایای بسیاری چون عدم نیاز به مهارت بالا به جوش کاری و عدم برخورد نوک الکترود با حوضچه مذاب و... را دارند.

 

  • جوش کاری با گاز یا شعله : اولین روش‌های جوش کاری، جوش دادن فلزات با گاز یا شعله بوده است و همچنین جوش قطعات معمولی آلمینیوم در کارگاه‌های کوچک مورد توجه جوش کاران بوده است. البته در این روش محدودیت هایی در حیطه کاربرد مانند سرعت کم دستگاه، حرارت پایین و آلودگی‌های صوتی و... واقع بود.

 

لازم به ذکر است که مدل‌های حرفه‌ای که دیگر جهانی شده‌اند بسیار در جوش کاری کارامد هستند. یکی از این دستگاه‌ها اینورتور می‌باشد این نوع دستگاه جوش دارای منبع تغذیه می‌باشد که قادر به جریان بالای برق است. این نوع دستگاه جریان متناوب 60 هرتز ورودی را به جریان خروجی تبدیل می‌کند.

 

 این دستگاه از تکنولوژی بالایی برخوردار است که تنظیم جریان الکتریکی آن به وسیله‌ی نرم افزار انجام می‌شود. در این نوع جوش کاری کیفیت افزایش یافته و درزمان صرفه جویی می‌گردد و از دیگر مزایای آن میتوان به پایداری در عملیات جوش کاری و ایجاد قوس یکنواخت اشاره کرد.

 

البته اینورتورها در انواع مختلفی در بازار عرضه میگردد که عبارت‌اند از

دستگاه جوش CO2 ، آرگون ، برق و آرگون پالسی و... است.

 

نتیجه گیری و راهنما در خرید

در هنگام خرید هر نوع دستگاه جوش باید به کیفیت تولید و قطعات به کار رفته و همچنین لوازم یدکی آن توجه کنید. حتما در هنگام کار به نکاتی که گفته شد عمل کنید همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که حتما باید رعایت شود این است که استفاده از ماسک ایمنی را جدی بگیرید زیرا اگر از ماسک استفاده نکنید علاوه بر مشکلات پوستی به چشمان شما آسیب وارد میکند.

توجه:

مطلب “دستگاه جوش چیست و چه کاربردی دارد” در بخش تحریریه سایت ابزار تحسین تهیه و گرد آوری شده است و هر گونه کپی برداری و یا استفاده کردن از آن، تنها با ذکر نام منبع مجاز می باشد.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واتس اپ

تنظیمات

فهرست