برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

علت تفاوت قیمت لامپ‌های LED در چیست؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

اگر بخواهیم نقاط عطف منجر به تحولات عظیم در صنایع الکترونیکی را برشماریم، ساخت لامپ‌ LED بی‌شک یکی از اولین آن‌هاست. قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی در بازار بسیار متنوع است و این تفاوت ریشه در مدل‌های گوناگون ال‌ای‌دی، کیفیت‌های‌ نوردهی مختلف و بازدهی‌های غیریکسان انواع لامپ‌های LED دارد. اما این بازه‌ی قیمتی گسترده چقدر در کارایی لامپ‌های LED تاثیرگذار است؟ در ادامه با بررسی دلایل تفاوت قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی با یکدیگر و سایر لامپ‌ها، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

لامپ‌های‌ ال‌ای‌دی چه تفاوتی با سایر لامپ‌ها دارند؟

لامپ‌های ال‌‌ای‌دی، دیودهای منتشرکننده‌ی نور (light emitting diode) هستند و در زیرگروه نیمه هادی‌ها دسته‌بندی می‌شوند. خاصیتی که LED‌ها را از سایر نیمه‌هادی‌ها متمایز می‌کند، آن است که با عبور جریان برق، مقداری انرژی به صورت نور از آن‌ها ساطع می‌شود.

نخستین لامپ‌های ال‌ای‌دی به شکل امروزی، لامپ‌های قرمزرنگی بودند که در دهه‌ی 1960 میلادی، در دستگاه‌های الکترونیکی به کار می‌رفتند. با توجه به مصرف برق بسیار کمتر نسبت به سایر لامپ‌ها و عمر بسیار بالا، ال‌ای‌دی‌ها توانستند به سرعت جایگزین مدل‌های قدیمی‌تر شوند و جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کنند.

  • بازدهی بسیار زیاد:  بازدهی چند برابر لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت، اولین دلیل برتری لامپ‌هایLED است. در ابتدای عرضه، استفاده از این لامپ‌ها مانند امروز رونق نداشت. مدل‌‌های گوناگون لامپ‌های ال‌ای‌دی هنوز عرضه نشده بود و تنها رنگ‌ها و اندازه‌های محدودی از آن موجود بود. امروزه با توجه به ارائه‌ شدن انواع لامپ‌‌های ال‌ای‌دی، صنایع مصرف‌کننده نیز ترغیب به استفاده از این لامپ‌ها شده‌اند و یکی از اصلی‌ترین دلایل این تمایل، بازدهی نزدیک به نود درصدی است.
     
  • سازگاری با محیط زیست:  پژوهشگران بین رشته‌ای برق و علوم محیط زیستی، طی مطالعات خود بر روی دیودهای نوری به این نتیجه رسیده‌اند که لامپ‌های رشته‌ای یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش گازهای گلخانه‌ای در جهان می‌باشند؛ در حالی‌که لامپ‌ ال ای دی به مراتب سالم‌تر هستند. بنابراین بسیاری از کشورها، برنامه‌ی طولانی مدت برای جایگزینی مدل‌های دیگر لامپ به خصوص لامپ‌های ال‌ای‌دی‌ به جای لامپ‌های رشته‌ای تدوین کرده‌اند. به این شکل در دراز مدت، حرارت زمین را کاهش می‌دهیم و به حفظ سیاره‌ی خود کمک می‌کنیم. در تولید لامپ LED از فناوری های بدون سرب و صرفه جویی کننده در مصرف انرژی استفاده شده است. این نوع لامپ، اشعه‌ی مضر فرابنفش (UV) را تولید نمی‌کند و برای سلامتی مصرف کنندگان نیز مفید است.
     
  • عملکرد عالی در شرایط سخت:  چراغ‌های ال‌ای‌دی ضد آب هستند و شرایط دمایی و آب و هوا در عملکرد آن‌ها تاثیر چندانی نمی‌گذارد. همان چراغ ال‌ای‌دی که در کشورهای استوایی و رطوبت بالا بازدهی عالی دارد، در مناطق بیابانی و داغ و زمستان‌های قطبی هم می‌تواند تولید نور کند؛ در حالی‌که لامپ‌های رشته‌ای در شرایط سخت به سرعت آسیب می‌بینند. بازه‌ی دمایی عملکرد این نوع از تکنولوژی تولید نور، از منفی 40 تا مثبت 85 درجه سانتی‌گراد می‌باشد که طیف وسیعی از نیازهای انسانی را برطرف می‌کند.
     
  • طول عمر بیشتر:  یک لامپ ال‌ای‌دی چند برابر لامپ رشته‌ای عمر می‌کند و در مقایسه با لامپ فلورسنت به طور قابل توجهی مقاوم‌تر است. در ساخت لامپ ال‌ای‌دی، برخلاف سایر لامپ‌های گازی و مایع، تکنولوژی نور حالت جامد(SSL) به‌ کار رفته است. این نوع از لامپ‌ها، در مقابل شوک و لرزش مقاوم هستند و همین دوام بالاتری به ارمغان می‌آورد.
    چه صنایعی که در دستگاه‌های الکتریکی خود از لامپ‌های LED استفاده می‌کنند و چه مصرف کنندگان خانگی این لامپ‌ها، ترجیح می‌دهند از محصولی بادوام استفاده کنند و لامپ‌های ال‌ای ‌دی به خوبی این نیاز را برطرف کرده‌اند.
    عمر یک لامپ LED معمولی، به طور میانگین، طولانی‌تر از 60000 ساعت می‌باشد و درخشش و میزان روشنایی یک لامپ با تکنولوژی LED تا بیشتر از ده سال بدون تغییر می‌ماند و مانند سایر لامپ ها با گذشت زمان سوسو نمی‌زند، این مسئله در شرایطی است که روشنایی لامپ‌های رشته‌ای که در گذشته مرسوم بودند، 1500 ساعت برآورد می‌شود.
     
  • صرفه‌ی اقتصادی:  مصرف کم و طول عمر بالای لامپ‌های با تکنولوژی ال‌ای‌دی باعث می شود تا هزینه های نگهداری به مراتب کاهش یابند و قیمت لامپ‌‌های ال‌ای‌دی هر قدر هم بیشتر از یک لامپ رشته‌‌ای باشد، در دراز مدت این مبلغ جبران می‌شود.

 

انواع لامپ‌های ال‌ ای‌ دی:

‌‌تقسیم‌ بندی از نظر رنگ:

  • لامپ LED سفید مهتابی
  • لامپ LED سفید گرم
  • لامپ LED سفید دی ‌لایت
  • لامپ LED سفید سرد (سفید یخی)
  • انواع لامپ‌های ال‌ای‌دی با رنگ‌های قرمز، سبز، آبی، زرد (آفتابی)، کهربایی، بنفش و رنگ‌های ترکیبی دیگر.

در این بین لامپ‌های سفید و آفتابی برای روشنایی منازل، نمای ساختمان‌ها و فروشگاه‌ها و اماکن استفاده می‌شوند و سایر رنگ‌ها در موارد خاص برای نور افشانی و به طور کلی در دستگاه‌های الکتریکی استفاده می‌شوند.

تقسیم‌بندی از نظر نحوه‌ی تولید روشنایی:

  • لامپ‌های ال‌ای‌دی عادی
  • لامپ‌های ال‌ای‌دی خورشیدی: باتری‌های خورشیدی مدتی است که جای خود را در بازار پیدا کرده‌اند و امروزه مدل‌های گوناگون ال‌ای‌دی تولید شده است که می‌توانند با استفاده از سلول‌های خورشیدی، انرژی نورانی را تبدیل به جریان الکتریکی کنند و علاوه بر نوردهی در روز، با ذخیره‌ی انرژی در باتری‌های خود و وارد کردن باتری به مدار روشنایی هنگام شب، همچنان به نوردهی ادامه دهند.
    جالب این است که ساختار نور لامپ‌های ال‌ای‌دی به صورتی است که همانند نور خورشید عمل می‌کند و پنل خورشیدی نصب شده در زیر لامپ، با همان نور لامپ LED هم می‌تواند شارژ شود. در معابر شهری، نمونه‌های چنین لامپ‌هایی را بسیار می‌توان یافت.
    در ایران نیز در ده سال گذشته، حمایت از تکنولوژی انرژی‌های پاک و پربازده به خوبی انجام شده است. قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی خورشیدی، نسبت به مدل‌های دیگر بیشتر است چرا که پنل تولید انرژی نیز در ساختار آن تعبیه می‌شود.

 

 تقسیم‌بندی از لحاظ تکنولوژی ساخت:

اگر نگاهی به نحوه‌ی تولید نور و ساختار درونی لامپ‌های ال‌ای‌دی بیندازیم، سه نوع اصلی در دنیای این لامپ‌‌ها می‌توان یافت. این سه نوع عبارت‌اند از:

  • لامپ دیپ (DIP)

در اوایل دهه‌ی 1960 از تکنولوژی ساخت لامپ ال‌ای‌دی DIP استفاده شد. این لامپ‌ها، اولین نسل تولید شده بودند که با پیشرفت تکنولوژی ساخت لامپ‌های سیستم روشنایی در اوایل قرن 21 تقریباً از رده خارج شدند. به دلیل تک رنگ بودن و بهره‌ی نوری پایین‌تر نسبت به سایر انواع لامپ‌های ال‌ای‌دی، تکنولوژی ساخت تراشه‌های SMD جایگزین دیپ شد و به سرعت گسترش یافت. قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی دارای تکنولوژی دیپ به طور نسبی پایین‌تر است.

  • لامپ اس‌ام‌دی (SMD)

لامپ “Surface Mounted Device” یا به اختصار SMD، یکی از انواع لامپ ال‌ای‌دی است که در بازار سیستم روشنایی به محبوبیت بالایی رسیده است. این تکنولوژی پیشرفته در لامپ های ال‌ای‌دی ، منجر به ساخت لامپ‌های بسیار کارآمدتر، با تنوع رنگ بیشتر، وضوح بالاتر، حجم بسیار کمتر و زاویه‌‌ی دید بهتر همراه با صرفه‌جویی انرژی بیشتر شد.
لامپ‌های اس‌ام‌دی به خوبی توانسته‌اند نیاز به تولید انرژی با بازده بالا را برطرف کنند. با این حال توان نسبی آن‌ها، در مقایسه با مدل‌های جدیدتر کم است و نمی‌توان آن‌ها را به هر شکلی ساخت. قیمت این دسته لامپ‌های ال‌ای‌دی، نسبتاً بیشتر از لامپ‌های دیپ است و در میان خود نیز بسیار تنوع دارند. قیمت مدل‌های گوناگون ال‌ای‌دی دارای این تکنولوژی گستردگی کافی را دارد تا بسته به نیاز و کاربری انتخاب شوند.

  • لامپ سی‌او‌بی (COB)

این LED ها طی چند سال گذشته رونق بسیار زیادی یافته‌اند و به نسبت سایر تکنولوژی‌ها جدید هستند. در ساخت لامپ‌های LED امروزی، سی‌او‌بی بیش از هر روشی مورد استفاده قرار گرفته است. توان ال‌ای‌دی‌های COB بسیار بالا است و برای استفاده در پروژکتورها و لامپ‌های فشرده‌ی کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اگر قیمت لامپ ال‌ای‌دی انتخابی شما، کمی بالاتر بود و این تکنولوژی را داشت، نگران نباشید و آن را تهیه کنید. تضمین کیفیت و قدرت همراه با لامپ‌های سی‌او‌بی و تکنولوژی نوین آن‌ها وجود دارد. این LED ها در مدل‌های دایره‌ای، حلقوی، مربعی و نواری در بازار یافت می‌شوند. بازه‌ی توان تولیدی آن‌ها نیز بسیار وسیع‌تر از مدل‌های دیگر است. به هرحال قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی با توان بیشتر، بالاتر است و این دور از انتظار نیست.

  • تقسیم‌بندی از نظر شکل و طراحی:

البته که می‌توان انواع لامپ‌های ال‌ای‌دی در شکل‌ها و طرح‌‌های مختلف را در بازار یافت. به همین نسبت، قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی با طراحی‌های مختلف هم تفاوت زیادی دارد. مدل‌های گوناگون ال‌ای‌دی از نظر شکل و طراحی که رواج بیشتری دارند عبارت‌اند از:

  • لامپ حبابی LED
  • لامپ های ال ای دی دانلایت
  • لامپ فیلامنتی
  • پروژکتور
  • پنل ال‌ای‌ ‌دی سقفی (تایل ال‌ای‌دی)
  • ال‌ای‌دی نواری (ریسه‌ای)

قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی با سایر مدل‌‌های لامپ و چراغ تفاوت‌هایی دارد که بستگی به بازده، توان و کیفیت آن‌ها دارد. بیشتر بودن قیمت ال‌ای‌دی، می‌تواند به خوبی با کارایی و عملکرد آن‌ها جبران شود و مدل‌‌ها، تکنولوژی‌ها، برند سازنده، طرح‌ها و اشکال مختلف از دلایل تفاوت قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی هستند.

بسته به نیاز و کاربردی که وجود دارد،میتوانید در فروشگاه ابزار تحسین قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی را بررسی کرده، گزینه‌ی مناسب خود را انتخاب کنید و به خرید لامپ ال ای دی بپردازید.‌

توجه:

مطلب “علت تفاوت قیمت لامپ‌های LED در چیست؟” در بخش تحریریه سایت ابزار تحسین تهیه و گرد آوری شده است و هر گونه کپی برداری و یا استفاده کردن از آن، تنها با ذکر نام منبع مجاز می باشد.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واتس اپ

تنظیمات

فهرست