برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

چه نوع سنگ فرزی بخریم؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

 سنگ فرز چیست؟

در صنعت ایران از وسایل خاصی در ابعاد مختلف استفاده می‌شود یکی از این وسایل سنگ فرز است که کاربرد فراوانی دارد. سنگ فرز یک نوع ماشین ابزاریست که بسیار مورد توجه کارگران ساختمانی و صنعتگران فلز واقع شده است البته در وسایل منازل می‌تواند کاربردی باشد.

درباره‌ی سنگ فرز

برخی معتقداند که دستگاه سنگ فرز شبیه دریل‌هایی میزی است البته با تفاوت بسیار، اولین دستگاه سنگ فرز در سال 1354 میلادی در کشور المان ساخته شد. کار سنگ فرز را می‌توان با اره آهنی نیز انجام داد اما سنگ فرز با سرعت بالایی که دارد مانع خستگی و کاهش نیروی فرد میگردد، البته اشخاصی که با این وسیله کار می‌کنند باید تجهیزات لازم را دارا باشند.

اکثر سنگ فرزها با نیروی الکتریکی برق کار می‌کنند پس می‌توان گفت هرچه ولتاژ سنگ فرز بیشتر باشد قدرت آن بیشتر در نتیجه سرعت آن افزایش میابد همچنین سنگ فرز وسیله ای به منظور سایش فلز است. توان موتور این دستگاه بین 4 تا 15 آمپر است و هرچه آمپر آن بیشتر باشد قدرت و توان آن بیشتر است. این دستگاه می‌تواند 400 تا 1100 دور در دقیقه فرز کند.

مقایسه انواع فرز و مینی فرز

 

انواع سنگ فرز

سنگ فرزها به طور کلی به دو مدل سیمی و شارژی تقسیم می‌شوند که مدل سیمی از هر جهت مناسب تر میباشد زیرا در مدل شارژی به علت وزن بالا، حمل و نقل مشکل است و همچنین بر طبق ولتاژ آن با دیگر مدل‌ها مقایسه می‌شود و همین‌طور تفاوت دیگر این است که سرعت مدل سیمی  بسیار بالاتر و به همین منظور برای استفاده طولانی مدت مناسب ‌تر می‌باشد.

همچنین در مقایسه مدل سیمی با دیگر مدل ها بر اساس توانشان سنجیده می‌شوند. سنگ فرزها از نظر شکل به دو صورت افقی و عمودی هستند. سنگ فرزها انواع دیگری هم دارند که میتوان به طور عمده به شش دسته تقسیم کرد که عبارت‌اند از اهنگری، شارشی، مینی، سرتخت، سنگ‌بری، بادی است.

مینی سنگ فرز را به علت اتلاف کمتر انرژی و وقت کارکنان، کوچکی برای حمل و نقل و همچنین هزینه خرید مورد استقبال همگان قرار گرفته است.

برخی از افراد از صفحات بزرگتر برای دستگاه مینی سنگ فرز استفاده میکنند اما نمیدانند که ممکن است به دستگاه آسیب وارد شود.

باید بدانیم که ارتباط زیادی بین سرعت و قطر صفحه و اندازه آن وجود دارد ناگفته نماند هرچه صفحه کوچک‌تر باشد، سرعت آن افزایش می‌یابد.

مشاهده انواع مینی فرز

 

کاربرد سنگ فرز

یکی از عمده ترین کاربرد سنگ فرز، صیقل و برش انواع سنگ‌ها  و برخی به عنوان تیزکردن چاقو، قیچی و... استفاده می‌شود. از دیگر کاربردها می‌توان به صفحه تراشی و کناره تراشی و همچنین برش انواع اجسام با جنس‌های مختلف اشاره نمود. به همین منظور می‌توان از آن در ساختمان سازی، بازسازی و نو سازی استفاده کرد.

قطعات به‌کار رفته در سنگ فرز

این دستگاه دارای سه محور حرکتی می‌باشد و همچنین دارای یک تیغ فرز است که در ابعاد و مدل‌های متفاوت دیده می‌شود لازم به ذکر است صفحات پس از مدتی تعویض شود. با اضافه کردن دو قطعه‌ی سنباده زن و تیغه‌های الماسه از امکانات بیشتر این دستگاه بهره برد.

انواع صفحات و کاربرد آن‌ها

این صفحات همچون، صفحه‌ی برش که برای برش فلزاتی از جمله میلگرد استفاده می‌شود.

صفحه‌ی ساب برای برش چوب، سنگ الماسه برای برش بتن، فرچه سیمی برای صیقل کاری استفاده میشوند.

قطر صفحه‌ی سنگ‌ها به ترتیب 115 ، 125 ، 150، 180 و 230 هستند.

از دیگر انواع صفحات می‌توان به گردبر، پروفیل‌بر، فارسی‌برو غیره اشاره کرد. لازم به ذکر است هرچه صفحه بزرگ‌تر و قطور‌تر باشد، برش‌های عمیق‌تری به جسم مورد نظر وارد میکند پس باید طبق برش دادن به جسم صفحه را برگزینیم.


حتما بخوانید... 

بررسی تفاوت های فرز و مینی فرز

مینی فرز چی بخرم؟

دستگاه فرز چیست و چه کاربردی دارد؟


چه سنگ فرزی بخریم؟

ابتدا باید نیاز خود را بشناسیم و سپس وسیله‌ی مورد نظر را تهیه کنیم. میدانیم که دستگاه سنگ فرز ابزاری بسیار کار‌آمد است.همین‌طور به علت قابل حمل بودن برای اغلب فنون لازم می‌باشد.

حال باید سایز، وزن، توان و... را مورد بررسی قرار دهیم.

 

اندازه سنگ فرز

اندازه و سایز سنگ فرز باید متناسب با کار ما باشد. هرچه اندازه سنگ فرز بیشتر باشد برای کارهای سنگین‌تر مناسب‌تر است.

سرعت و توان دستگاه سنگ فرز

دستگاه سنگ فرز باید سرعت و توانی متناسب با کار ما داشته باشد. زیرا که صدماتی به جسم مورد نظر وارد نشود و توان آن به اندازه کافی زیاد باشد.

 وزن دستگاه سنگ فرز

باید وزن سنگ فرز را طوری انتخاب کنیم که باعث خستگی دست و توان جسمانی نشود زیرا هرچه وزن بالاتری داشته باشد به شانه‌ها آسیب بیشتری وارد میشود.

 

 سنگ فرز با ارگونومی بالا

ما باید ارگونومی بودن دستگاه را مورد سنجش قرار دهیم به منظور اینکه باید راحتی دست و شانه مورد توجه قرار داده و قبل از خرید ارگونومی دستگاه را بررسی کنیم تا درهنگام کار مورد آزار و رنجش ما نشود.

 حفاظت و ایمنی

ما باید در موقع خرید و همچنین کار به ایمنی آن توجه کنیم برای مثال باید در کنار هر دستگاه سنگ فرز دکمه‌ای برای تنظیم لرزش آن وجود داشته باشد و برای خرید باید به دست راست و چپ بودن دستگاه دقت زیادی به خرج دهیم زیرا برای راحتی کار بسیار حائز اهمیت است.

 البته باید در هنگام خرید به مارک آن توجه کنیم برندهایی که هم اکنون مورد استقبال همگان هستند عبارت‌اند از رونیکس، دیوالت، ماکیتا و ریوبی است. همچنین باید به صفحه‌ی سنگ فرز دقت کنیم زیرا همانطور که گفته شد انواع مختلفی از آن وجود دارد.

 

توجه:

اگر زمانی که در حال کار با دستگاه سنگ فرزهستیم جریان برق قطع شود و دستگاه خاموش گردد پس از امدن برق اگر شاسی روی حالت روشن باشد باید آن را روی حالت خاموش گذاشته و مجددا آن را روشن کنیم.

 

در مواقع کار با دستگاه سنگ فرز بهتر است از پایه سنگ استفاده شود که باعث کاهش لرزش دستگاه و برش کاری بهتر میگردد.

نکته باور نکردنی این است هرچه قدرت موتور بیشتر باشد صفحه بزرگ‌تر میگردد پس باید در مورد انتخاب صفحه دستگاه سنگ فرز دقت کنیم.

موتور این دستگاه در انتهای دستگاه قرار دارد که بر محور یک چرخ می‌تواند به حرکت درآید و باید به این توجه کنیم که پس از چند ماه موتور دستگاه تعویض شود.

 

 

نتیجه گیری

براساس مطالب ذکر شده باید در هنگام خرید به تمام نکات لازم توجه کنیم. ابتدا سایز و وزن و سپس به ایمنی و راحتی کار توجه کنیم و هنچنین باید به هزینه‌ی آن متمرکز شویم و نباید از هر مارکی خریداری کنیم و باید طبق موارد ذکر شده از مدل مرجع خریدار کنیم.

مطلب “چه نوع سنگ فرزی بخریم؟” در بخش تحریریه سایت ابزار تحسین تهیه و گرد آوری شده است و هر گونه کپی برداری و یا استفاده کردن از آن، تنها با ذکر نام منبع مجاز می باشد.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واتس اپ

تنظیمات

فهرست