برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

بررسی تفاوتهای فرز و مینی فرز

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوتهای فرز و مینی فرز صحبت کنیم. اما بهتر است در ابتدا توضیحی در مورد هر کدام از آنها ارائه دهیم. زمانی که با تعریف و نحوه کار هر کدام آشنا شوید طبیعتا شناخت تفاوتهای آنها هم ساده تر خواهد بود.

توضیحی در مورد دستگاه فرز

دستگاه فرز در حوزه ابزار جزء پرکاربردترین لوازم برقی محسوب میشود. از ویژگی‌های مهم این دستگاه، تنوع زیاد کاربردهای آن است. تمامی صنعتگران حرفه ای در دسته بندیهای مختلف نیاز به دستگاه فرز دارند. جالب است بدانید که این دستگاه به تنهایی میتواند به عنوان برش دهنده، کف ساب و پولیش هم مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه فرز چه کاربردهایی دارد؟

اصولا ابزارهای برقی هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. اما دستگاه فرز این طور نیست. این دستگاه قابلیتهای بالایی داشته و کاربردهای فراوانی دارد. برش دادن قطعاتی که جنسهای مختلفی دارند، و همچنین رفع بیرون زدگیهای سنگ، فلز و سایر موارد همگی با این دستگاه انجام پذیرند.

یکی از کاربردهای دیگر دستگاه فرز، قابلیت تیز کنندگی آن است. این دستگاه نه تنها دارای قابلیت ساییدن و برش دادن است بلکه در تعمییر اکثر ابزارهای خانگی و باغبانی به کمک شما خواهند آمد. تیز کردن ابزار باغبانی با دستگاه فرز یکی  از این موارد است.البته تیز کردن ابزارهای دیگر با دستگاه فرز کار بسیار خطرناکی است و این کار حتما باید با دقت کامل انجام شود.

نحوه کار کردن با دستگاه فرز

دستگاه فرز یک ابزار برقی است که با نیروی باد کار میکند. برای راه اندازی این دستگاه کافی است کلید آن را فشار دهید به این ترتیب گردش دیسک برشی آغاز میشود.به محض برداشتن دست از روی کلید حرکت دستگاه متوقف شده و خاموش میشود.

دلیل وجود چنین مکانیسمی حفظ جان کاربر در حین کار با این دستگاه است.این نحوه روشن و خاموش شدن دستگاه فرز باعث شده است که خطر کمتری جان کاربر را در حین کار با این دستگاه تهدید کند.

انواع مختلف دیسکهای برشی و کاربردهای آنها

دیسک کاربید سیلیکونی

برای تمییز کردن ابزار آلات و تمییز کردن سطح فلزات

آلومینیوم اکسید

پرداخت و ساییدن پیچ و میلگرد و همچنین کار بر روی چوب

دیسک سیمی فرچه ای

زدودن زنگ زدگی و تمیز کردن فلز

دیسک الماسی

بریدن کاشی،سنگ و انواع بتن

فیبری

ساییدن زنگ

انواع مختلف فرزها و کاربردهای آنها

فرز مینیاتوری، فرز انگشتی، فرز آهنگری و سنگ بری، اور فرز نجاری جزو انواع انواع مختلف فرزها محسوب میشوند که در ادامه به توضیح در مورد هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

فرز انگشتی

اغلب دستگاههای فرز دارای کاربردهای زیادی هستند. این دستگاه به دلیل دارا بودن دقت بالا، در کارهای ظریف استفاده میشود. وزن این فرزها سبک بوده و استفاده دیگر آنها برای صیقلی کردن فلز و انواع سنگ است.

فرز آهنگری وسنگ بری

این دسته از فرزها رایج ترین نوع آنها محسوب میشوند و با دارا بودن صفحه بزرگ چرخان، در برش، ساییدن و سایر مواردی از این دست مورد استفاده قرار میگیرند.

اور فرز نجاری

همانطور که از اسم این فرز پیداست در نجاری کاربرد دارد و با استفاده از آن میتوان روی دکورهای خانه، درب کابینت و سایر مواردی از این دست طرح و نقش ایجاد کرد.

مشاهده و مقایسه اور فرزهای نجاری

فرز مینیاتوری

فرزهای مینیاتوری جزو فرزهای انگشتی محسوب میشوند اما دقت بالاتری نسب به آنها دارند. منبت کاری، سوراخ کاری و حکاکی جزو موارد استفاده این فرزها محسوب میشوند.

توضیحی در مورد مینی فرزها

دستگاه های مینی فرز هم مانند دستگاه فرز دارای کاربردهای زیادی هستند. به طور مثال برای پرداخت فلزات و برش آنها و همچنین برش پلاستیک و سنگ و رفع مواد اضافی روی قطعه از این دستگاه استفاده میشود.

اصولا برای کارهای سنگین و بزرگ از فرزها استفاده میشود.ابعاد صفحه برش مینی فرز و قدرت موتور آن باید با هم متناسب باشند.هر چه ابعاد صفحه برش بزرگتر باشد، به همان نسبت قدرت موتور هم باید بیشتر باشد.

از موارد مهم در انتخاب مینی فرزها میتوان به سایز میله (محور)، سرعت آزاد و منبع تغذیه اشاره کرد.

دستگاه مینی فرز مانند سنگ فرزها دارای دسته کلید نیست و بر روی بدنه این دستگاه کلید قطع و وصل برق قرار گرفته است.

با استفاده از دستگاه مینی فرز و با توجه به نوع صفحه ای که در آن به کار رفته است،میتوان قطعات مختلف را برش زد. پرداخت کاری و ساب زدن از دیگر موارد کاربرد مینی فرزها محسوب میشوند.

وزن بسیار کم دستگاه مینی فرز از مزیتهای آن به شمار میرود. وزن کم مینی فرزها باعث شده قدرت مانور بالاتری داشته و کار با آنها راحت تو باشد. نگهداری این دستگاه هم فضای زیادی را اشغال نمیکند. زمانی که حجم برش کاری شما زیاد نیست، مینی فرزها انتخاب مناسبی هستند.

مقایسه انواع مینی فرز

خصوصیات کلی مینی فرزها

قدرت مینی فرزها متغیر بوده و بین 600 تا 1500 وات میباشد.

بطور معمول، 11000 دور، دور آزاد مینی فرزها محسوب میشود.

بعضی از مینی فرزها به کلید تغییر دور مجهز هستند.

قطر صفحه مینی فرزها میتواند 115، 125 و 150 م م باشد.

با بالا رفتن قدرت مینی فرزها، حجم پوسته افزایش یافته و دستگاه به المانهایی مانند سیستمهای امنیتی و کلید دور متغیر تجهیز میشود.

مینی فرزهای حرفه ای که دارای وات بالایی هستند، ممکن است دارای قیمتی بالاتر از سنگ فرز نیز باشند. چنین دستگاههایی دارای درجه بالایی از امنیت هستند.

برخی از مینی فرزهایی که دارای وات بالایی هستند را در ادامه نام خواهیم برد.

مواردی که برای مینی فرزهای دارای وات بالا وجود دارند عبارتند از:

  • سیستم ایست خودکار
  • کنترل استارت
  • سیستم محافظت از استارت مجدد
  • تثبیت کننده الکترونیکی
  •  دسته ضد ویبریشن برای لرزش کمتر

 

یکی دیگر از مدلهای مینی فرز دارای ساختاری مانند سنگ فرز دارد ولی کوچکتر است و قدرت آن 1050 تا 1500 وات است.

البته تعیین وات دستگاه مطابق با سلیقه و درخواست شرکت سازنده دستگاه انجام میشود.

شرکتهایی از جمله بوش، آاگ، ماکیتا و متابو پیشتاز در زمینه تولید چنین مینی فرزهایی هستند. البته شرکتهای بوش و متابو در زمینه تولید این نوع از مینی فرزها دارای رقابت تنگاتنگی هستند.

تا این بخش در مورد فرز و مینی فرز و ویژگیهای هر کدام صحبت کردیم. مطابق با موارد گفته شده هر دوی فرزها و مینی فرزها کاربردهای گسترده ای دارند اما در برخی از موارد با هم متفاوت هستند.

توجه:

مطلب “بررسی تفاوتهای فرز و مینی فرز” در بخش تحریریه سایت ابزار تحسین تهیه و گرد آوری شده است و هر گونه کپی برداری و یا استفاده کردن از آن، تنها با ذکر نام منبع مجاز می باشد.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واتس اپ

تنظیمات

فهرست