برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

راهنمای خرید ابزار اندازه گیری

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

راهنمای خرید ابزار اندازه گیری چه مواردی را شامل می شود؟ خب حالا می خواهیم به بررسی ابزار های اندازه گیری بپردازیم. اندازه گیری یا سنجش فرآیند اندازه و ویژگی ها یک چیز مانند طول یا وزن آن نسبت به یکاهای اندازه گیری استاندارد مانند متر و کیلوگرم است.

 این عمل با یک ابزار اندازه گیری مانند خط کش، ترازو، متر دستی، خط کش و گونیا و غیره ... انجام می شود که با این کار ویژگی اندازه گیری شده با یکای اندازه گیری بیان خواهد شد. که در آن هر نوع جسم و ویژگی فیزیکی را می توان اندازه گرفت. کمیت هایی مانند مسافت، سرعت، انرژی، وزن و غیره. در این مقاله قصد داریم شما را با انواعی از ابزار های اندازه گیری آشنا کنیم.

متر دستی

یکی دیگر از انواع متر ، متر دستی است و همان‌ طور که از اسمش پیداست دارای بدنه فلزی می‌باشد. این متر از نظر کارایی تفاوت چندانی با متر روکش دار PVC ندارد. جنس بدنه فلزی استحکام ابزار را در برابر ضربات بیشتر می‌ کند و می توان از آن برای اندازه گیری در مشاغل مختلف استفاده نمود. این مترها برای کار در محیط های مرطوب مانند کارهای تاسیساتی چندان مناسب نیستند.

همچنین این متر دارای قفل ایستگاهی برای توقف در حین اندازه‌گیری، گیره فلزی قوی برای نصب بر روی لباس کار و همین‌طور بند پارچه‌ای محکم است.

مشاهده و مقایسه انواع متر دستی

متر لیزری

از دیگر انواع متر که جدیدا در بازار ابزار رایج شدند متر های لیزری هستند. این ابزار پیشرفته برای سنجش فواصل طولانی ساخته شده و از آن برای کارهای مهندسی به خصوص در اجرای پروژه های سنگین ساخت و ساز کمک می گیرند. متر های لیزری انواع مختلفی دارند که هر یک مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند و برای اندازه گیری فواصل مختلف و به همراه ویژگی های متفاوت ارائه می شوند.

مدل های پیشرفته متر لیزری قابلیت اتصال به گوشی تلفن همراه و همین‌ طور محاسبات پیچیده را نیز دارند. مترهای دیجیتالی برای کسانی که نیازمند اندازه‌گیری‌های پی در پی هستند هم انتخاب ایده آلی است چرا که زمان انجام کار را به وضوح کاهش می‌دهد. متر لیزری به طور کلی بسیار دقیق است.

در این ابزار با دقت خاصی از قدرت عدسی ها و لیزر کمک گرفته شده دقت نهایی بستگی به کاربر دارد که تا چه اندازه لیزر را درست جانمایی کند و ثابت نگاه دارد. اگر به اندازه گیری های چندگانه نیاز دارید، خیلی مهم است که ابزار را کاملا ثابت نگاه دارید و یا از پایه نگهدارنده استفاده کنید.

مشاهده انواع متر لیزری

تراز دستی

ا توجه به راهنمای ابزار اندازه گیری تراز دستی یکی از ابزار های تقریبا ارزان قیمت اندازه گیری است که با آن تنها سطح افقی و عمودی و 45 درجه را بتوان مشخص کرد. برای تنظیم کردن یک سطح نیاز به یک سقف تراز و سلب است که این کار زمانی که سطح مینا در زاویه ای قرار گرفته باشد بسیار سخت می شود. که با استفاده از تراز دستی این مشکل حل شده است.

این ابزار در تمامی کارهای بنایی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. ترازها در طول های مختلفی عرضه شده و طول آن ها از 225 میلی متر تا 1٫2 متر متغیر است. معمولا ترازهای کوتاه تر به جهت تنظیم کارهای کوچک و یا آجرهای منفرد مورد استفده قرار می گیرند.

ترازها بسیار ساده هستند.برخی تراز های دستی هستند که دارای یک نقاله نیز می باشند که کاربردی تر می باشند.امروزه تراز های لیزری و دیجیتالی نیز مورد استفاده قرار می گیرند که دقت بالاتری دارند، که در ادامه راجع به آن شرح خواهیم داد.

مشاهده انواع تراز دستی

تراز لیزری

در ترازی است که به جای حباب تراز از سنسور محاسبه شیب جهت اندازه گیری شیب استفاده شده تا با کمک صفحه نمایشگر مقدار شیب سطوح را با دقت 0.1 درجه نمایش دهد. این ابزار با استفاده از فن آوری لیزر بدون نیاز به نخ یا سیم عملیات تراز کردن را در کسری از ثانیه انجام می‌ دهد که این روش دارای دقت به مراتب بسیار بالاتری نسبت به روش‌ های قدیمی و سنتی می‌باشد.

با توجه راهنمای خرید ابزار اندازه گیری کاربرد اصلی این ابزار در عملیات معماری داخل و خارج از ساختمان است از جمله کاربرد های این دستگاه در معماری داخل به موارد زیر اشاره می نماییم :

  • چسباندن کاغذ دیواری
  • پارتیشن بندی و دیوار های کاذب
  • نصب و تراز نمودن ستون
  • نصب انواع کلید و پریز
  • مجموعه فعالیت های دکوراسیون
  • نصب انواع کاشی و سرامیک
  • اتصال تجهیزات و ادوات به دیوار
  • نصب و هم راستایی دو پنجره کنار هم
  • نصب کابینت و قفسه های آشپزخانه

تراز لیزری های موجود در ابزار تحسین

خط کش و گونیا

در اصول راهنمای خرید ابزار اندازه گیری برای رسم خطوط موازی و افقی از خط کش ها استفاده می‌شود. خط کش ها به شکل حرف T انگلیسی بوده و از جنس‌ های پلاستیکی و چوبی و … ساخته می‌شوند. جهت رسم خطوط موازی می‌توانید همان‌طور که بازوی غیر مدرج را به لبه‌ی سمت چپ میز نقشه‌ کشی یا تخته‌ رسم تکیه می‌دهید، آن را جابه‌جا کرده و خطوط مورد نیاز را رسم کنید. از گونیا نیز جهت ترسیم زاویه‌های 30 و 45 و 60 و 90 درجه استفاده می‌شود. انواع گونیا شامل گونیای ثابت و قابل تنظیم است.

کولیس

با توجه به اصول راهنمای خرید ابزار اندازه گیری کولیس ابزاری است برای اندازه گیری، این ابزار کاربرد های بسیار وسیعی در مهندسی، پزشکی و صنایع مختلف دارد. کولیس ابعاد را به طور مستقیم و با دقت بالا اندازه گیری می کند. نحوه خواندن اندازه ها به نوع سنجش آن کولیس بستگی دارد. نوع سنجش کولیس به سه دسته تقسیم می شود.

نوع متداول آن به اسم کولیس ورنیه یا معمولی و یا کولیس ساده معروف است و نوع دیگر آن که کمی شبیه به ساعت است به کولیس ساعتی یا عقربه ای معروف است و نوع پیشرفته آن، کولیس دیجیتال یا رقمی است. کولیس دیجیتال دقیق ترین نوع کولیس موجود در بازار می باشد و اینکه کاربرد آن نسبت به کولیس ورنیه و کولیس ساعتی بسیار آسان تر می باشد.

سخن آخر

با توجه به مقاله ارائه شده راهنمای خرید ابزار اندازه گیری انواع ابزار های اندازه گیری برای کاربردهای متفاوتی طراحی شده‌اند و اگر در انتخاب ابزار مناسب تردید دارید؛ ابتدا باید توقعاتتان از آن ابزار، شرایط و محیط کاری، میزان و تعداد دفعات اندازه گیری و … را در نظر بگیرید و سپس ابزار اندازه گیری مناسب خود را انتخاب کنید.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واتس اپ

تنظیمات

فهرست