برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

دستگاه متر لیزری

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

دستگاه متر لیزری چیست و چه کاربردی دارد ؟

دستگاه متر لیزری چیست؟

دستگاه متر لیزری وسیله ای است که از پرتو لیزر برای تعیین فاصله اجسام استفاده میکند.عمومی‌ترین نوع دستگاه متر لیزری براساس زمان پرواز نمونه به وسیله فرستادن یک پالس لیزر در یک باریکه پرتو به سمت جسم و اندازه گیری زمان صرف شده پرتو برای اینکه از هدف منعکس شده و به فرستنده باز گردد عمل می‌کند . به خاطر سرعت بالای نور این تکنیک برای اندازه گیری‌های با دقت کمتر از میلیمتر مناسب نیست به طوری که اغلب سه گوشه سازی و روش‌های دیگر به کار می روند .

مشاهده و مقایسه انواع متر لیزری

دستگاه متر لیزری به دو روش توان اندازه گیری فواصل را دارند :


1- تعیین زمان رفت و برگشت یک تپ (پالس) قوی لیزری از مبدا تا هدف.

2- روش تداخل‌سنجی یعنی یک باریکه لیزر به هدف برخورد کرده و خودش جمع شود و از روی فریزهای تداخلی اندازه گیری انجام می‌شود.

روش اول روش رایج تر برای اندازه گیری به وسیله ی لیزر میباشد و روش کار آن هم به اینگونه است که متر لیزری یک پالس لیزر را به سمت هدف میتاباند. پالس به

هدف اصابت و به دستگاه بازمیگردد. زمان پرواز یا زمان رفت و برگشت این پالس برپایه این اصل که سرعت نور در زمین تقریبا مقدار ثابتی میباشد، مبنای اندازه گیری

است.

در درون دستگاه کامپیوتر کوچکی فاصله را بر مبنای زمان پرواز و سرعت نور محاسبه میکند.

یکی از مزایای این روش خطای بسیار کم آن میباشد به گونه ای که میتوان فاصله ی بین کره ی ماه و زمین را تنها با خطای چند سانتیمتر اندازه گرفت!

اما با وجود این ، تغییرات جوی محیط و همچنین جنس جسم مقصد میتواند در دقت اندازه گیری موثر باشد.

حال کاربرد های این متر های لیزری را بررسی میکنیم :

نظامی

دستگاه متر لیزری نظامی دستی در محدوده‌های 2 تا 25 کیلومتری عمل می‌کنند و با دوربینهای دو چشمی و تک چشمی ترکیب می‌شوند. وقتی متر لیزری با یک قطب نمای مغناطیسی دیجیتال (DMC) و انحراف سنج ترکیب شود می‌تواند گرای مغناطیسی، شیب، و ارتفاع (طول) اهداف را فرا هم کند.

بعضی از متر های لیزری همچنین می‌توانند سرعت اهداف را نسبت به مشاهده کننده تعیین کنند. بعضی دیگر از متر های لیزری کابل یا ارتباط بی‌سیمی دارند که انها را قادر می‌سازد که داده هایشان را به سایر تجهیزات مثل رایانه های کنترل آتش بفرستند . بعضی مدلها همچنین امکان اضافه کردن مدلهای دید در شب را دارند . اکثر دستگاه متر لیزری باتریهای استاندارد یا قابل شارژ استفاده می‌کنند

مدلسازی های سه بعدی


دستگاه متر لیزری به شدت در شناسایی و مدلسازی اجسام سه بعدی و انواع زیادی از رشته‌های مرتبط با تصاویر مجازی رایانه‌ای استفاده می‌شوند.

این فناوری قلب اسکنر های سه بعدی زمان پرواز ( time of flight ) را تشکیل میدهند.

در مقایسه با ابزارهای نظامی توصیف شده در بالا متر های لیزری توانایی‌های پویشی ( scanning ) با دقت بالا را با حالتهای یک وجهی یا پویش 360 درجه‌ای ارائه می‌کنند.


تعدادی از الگوریتم ها برای تطبیق محدوده داده‌هایی که از زوایای متفاوت از یک جسم دریافت شده‌اند به منظور تولید مدلهای سه بعدی کامل با حداقل خطای ممکن گسترش یافته‌اند.

یکی از مزیتهایی که متر های لیزری نسبت به سایر روشهای تصویر مجازی رایانه‌ای دارند این است که رایانه نیازی به مرتبط کردن خصوصیات دو تصویر برای تعیین اطلاعات عمق ( مثل روش های برجسته بینی ) ندارند.

متر های لیزری که در کاربردهای تصاویر رایانه‌ای استفاده می‌شوند معمولاً وضوح عمق با دقت یک دهم میلیمتر یا کمتر را دارند. با استفاده از تکنیک های سه گوشه سازی یا اندازه گیری شکست می توان به این هدف رسید.

ورزشها

فاصله سنج های لیزری می توانند به طور موثر در ورزشهای متفاوتی که به اندازه گیری دقیق فاصله احتیاج دارند استفاده شوند مثل گلف، شکار و تیراندازی.


فرآیندهای تولید صنعتی دستگاه متر لیزری

یکی از کاربردهای مهم، استفاده از فناوری فاصله سنج لیزری در طول اتوماسیون سامانه.های مدیریت انبار و فرآیندهای تولید در صنعت فولاد است.

دستگاه متر لیزری

دستگاه متر لیزری همچنین می توانند در چندین صنعت مثل ساختمان، نوسازی و املاک به جای متر استفاده شوند. در حالیکه برای اندازه گیری یک فضای بزرگ مثل یک اتاق در یک مسیر مستقیم بدون مانع با متر نیاز به دو نفر است، با یک وسیلهٔ اندازه گیری لیزری می توان این کار را با یک نفر آن هم تنها با نیاز به یک مسیر دید انجام داد.ابزار اندازه گیری لیزری نوعا توانایی تولید بعضی محاسبات را دارند مثل مساحت یا حجم یک اتاق.

ایمنی دستگاه متر لیزری

فاصله سنج.های لیزری برای مشتریان، دستگاههای لیزری کلاس یک هستند و بنابراین برای چشم ایمن شناخته می شوند. بعضی از فاصله سنج.های لیزری برای استفاده های نظامی از سطح انرژی کلاس یک تجاوز می کنند.

دستگاه متر لیزری

وزن سبک دستگاه و قیمت و پیچیدگی بسیار کمتر آن نسبت به رادارهای عادی

قدرت کاری دستگاه در شرایط نه چندان مساعد ، حتی وقتی هدف در بالای سطح آب و یا روی زمین در حال حرکت باشد.

معایب دستگاه متر لیزری

اشکال فاصله یاب لیزری در آن است که کاربرد دستگاه متضمن دید مستقیم است و باریکه لیزر در شرایط نامساعد به شدت در محیط جذب می‌شود. فاصله یابهایی که

با برد تا تقریبا 15km بکار برده می‌شوند عبارتند از

یک - فاصله یاب های دستی با برد ماکزیمم10Kmو دقت کمتر از 10m

دو -فاصله یابهایی که روی تانک سوارند

سه - فاصله یابهای ضد هوایی

شما می توانید برای سفارش محصول دستگاه متر لیزری و انواع دیگر محصولات به سایت تحسین تولز مراجعه نمایید.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واتس اپ

تنظیمات

فهرست