برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

مینی فرز چی بخرم

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

اگر اصولاً آدم فنی‌ای باشید و دستتان به ساخت و تعمیر باشد، حتماً یکی دوباری از مینی فرز استفاده کرده‌اید. برای افرادی که زمینه‌ی شغلی‌شان مرتبط با چنین ابزاری است، مینی فرز یک دوست همیشگی به حساب می‌آید و بدون شک کیفیت و نحوه‌ی عملکرد آن می‌تواند بر باقی مراحل کار نیز تأثیر چشم‌گیر بگذارد.

در خانه‌ها، مینی فرز بعد از دریل، پرکاربردترین ابزار الکتریکی است و در کارگاه‌های مرتبط برای برش انواع و اقسام اجسام از مینی فرزها به کرات استفاده می‌شود. خرید مینی فرز اما نیاز به دانستن نکاتی دارد که فروشندگان آن‌ها را با شما به اشتراک نمی‌گذارند. اگر می‌خواهید یک مینی فرز باکیفیت تهیه کنید و از خود می‌پرسید: مینی فرز چی بخرم، ما به شما کمک می‌کنیم تا در انتخاب دچار اشتباه نشوید.

سؤالاتی که در این مقاله به آن‌ها پاسخ خواهیم گفت:

  • مینی فرز چیست؟
  • تفاوت‌های فرز و مینی فرز در چیست؟
  • چند نوع مینی فرز داریم و هر یک چه کارایی‌ای دارد؟
  • مینی فرز خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
  • چگونه مینی فرز باکیفیت را از مدل‌های ناکارآمد تشخیص دهیم؟
  • قیمت مینی فرز تقریباً چقدر است؟
  • نکاتی که در هنگام خرید مینی فرز باید به آن توجه کنیم چیست؟
  • چگونه با مینی فرز کار کنیم؟
  • برای مراقب از مینی فرز چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟
  • برندهای مشهور مینی فرز شامل چه مواردی است؟
  • و در نهایت سؤال اساسی: با تمام این اوصاف مینی فرز چی بخرم؟

معرفی ابزاری به نام مینی فرز

پس از انقلاب صنعتی و الکتریکی شدن بیشتر دستگاه‌هایی که در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شد، به مرور زمان تکنولوژی توانست تجهیزاتی را به تولید برساند که نه تنها توسط متخصصان فنی، بلکه در خانه‌ها و کارگاه‌های خانگی نیز پراستفاده باشد. یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین این دستگاه‌ها فرز است.

ساخت اولین فرزها به اواسط دهه‌ی 1950 میلادی برمی‌گردد و این یعنی هنوز صد سال هم از اختراع این دستگاه به شکل امروزی‌اش نمی‌گذرد. برای اولین بار یک شرکت ابزارآلات آلمانی اقدام به طراحی و ساخت یک فرز قابل حمل برقی کرد و به همین دلیل اختراع فرز به آلمانی‌ها نسبت داده شده است.

 

مینی فرز چه کاربردهایی دارد؟

فرز و مینی فرز از ابزارآلات خانواده سایشی و برشی هستند که در اکثر کارگاه‌ها و خانه‌ها یافت می‌شوند. این ابزار، دستگاهی است شامل یک دسته و یک صفحه گرد چرخان که به‌منظور برش سنگ، پلاستیک، برش فلزات و پرداخت فلزات به کار می‌رود. به طور کلی عملیات‌هایی را که با یک مینی فرز خوب قابل انجام هستند، می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • برش
  • صفحه‌تراشی
  • شیار در آوردن
  • کنار تراشی
  • کارهای کپی به‌وسیله ماشین فرز کپی
  • فرم تراشی به‌وسیله تیغ فرز فرم
  • چرخ‌دنده تراشی
  • چرخ‌دنده مارپیچ تراشی

فرز یا مینی فرز؟

نسخه‌های کوچک‌تر و با توان کمتر که معمولاً صفحه‌ای 115 میلی‌متری دارند، مینی فرز نامیده می‌شوند. این در حالی است که فرزهای آهنگری از صفحات 180 میلی‌متری برخوردارند و فرزهای سنگ‌بری دارای صفحه‌ی 230 میلی‌متری‌اند، یعنی دو برابر یک مینی فرز معمولی. در بیشتر خانه‌ها و کارگاه‌های کوچک، مینی فرز به‌جای فرز یافت می‌شود، در حالی‌که کارخانه‌های عظیم از فرز برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین علت گسترش استفاده از مینی فرز، وزن پایین‌تر و ابعاد کوچک‌تر نسبت به فرزهای معمولی هست که باعث می‌شود برای کاربری‌های موردنیاز با سهولت بیشتر و انعطاف‌پذیری بالاتری امور مورد نیاز را انجام داد. به علاوه قیمت مینی فرز در مقایسه با فرز بسیار کمتر است و تقبل هزینه‌ی تعداد زیادی فرز معمولاً برای کارگاه‌های خصوصی توجیه اقتصادی ندارد. اگر شما هم یک کارگاه یا تولیدی متوسط هستید و یا برای مصارف خانگی به این دستگاه نیاز دارید، پیشنهاد ما خرید مینی فرز است.

خرید مینی فرز در فروشگاه ابزار تحسین

مینی فرز چگونه کار می‌کند؟

مثل بسیاری از وسایل، فرزها هم در ابتدای ساخت خود، دارای ساختمان ساده‌ای بودند که کم‌کم پیشرفت کرد و به حالت‌های امروزی رسید. فرزهای اولیه تنها شامل یک موتور الکتریکی بود که نیروی گردش موتور از طریق یک شفت به دیسک منتقل می‌شد و از طریق چرخش این دیسک، امکان برش سطح مورد نظر یا صیقل دادن آن به وجود می‌آمد.

با نگاهی به رایج‌ترین انواع فرز و مینی فرز در دنیای امروز، می‌بینیم که هم‌اکنون در فرزها شفت با یک چرخ‌دنده جایگزین شده است که نیروی موتور را در زاویه 90 درجه انتقال می‌دهد و کارآمدتر است. در واقع می‌توان گفت این دستگاه ظاهری شبیه دریل‌های میزی دارد؛ با این تفاوت که مینی فرز حداقل سه محور حرکتی روی میز دارد و در سه جهت عمود بر هم می‌تواند مانور بدهد و به این ترتیب راحتی و عملکرد بهتری دارد.

انواع مینی فرز

از نظر نوع محورها

  • ماشین افقی

محور مینی فرزهای افقی در سه جهت عمود بر هم، طولی و عرضی و قائم حرکت می‌کند. ماشین‌های فرز افقی نیز خود به دودسته‌ی ساده یا یونیورسال قابل تقسیم شدن هستند که تفاوت این دو دسته در درجات آزادی حرکت میز فرز است. میز ماشین‌های فرز افقی یونیورسال علاوه بر حرکات معمول، دور محور قائم می‌چرخند و درنتیجه نه تنها در جهت موازی یا عمود بر محور ماشین بلکه در امتداد هر زاویه‌ای نسبت به آن در صفحه افقی حرکت می‌کنند.

این یعنی دسترسی کامل به تمام حرکات ممکن روی سطح مورد نظر. ماشین‌های فرز افقی، برای تراشیدن سطوح، ایجاد شیارهای مستقیم و مارپیچ، فرم تراشی و رنده تراشی استفاده می‌شوند و نوع یونیورسال آن رایج تر است.

یک ماشین افقی ساده دارای ستون، محور مکانیزم جعبه دنده، جعبه دنده سرعت، میز، بازوی فوقانی، گلویی، صفحه رنده بند و زانوی ماشین است که هر یک دارای عملکردی مشخص می‌باشند. ستون ماشین از آهن و تقریباً به شکل یک قوطی تهیه می‌شود. الکتروموتور مکانیزم‌های محرک، جعبه دنده سرعت، مکانیزم بار و گلویی ماشین همگی درون همین قوطی آهنی در جای خود قرار گرفته‌اند.

زانوی ماشین تکیه‌گاهی است که میز ماشین به آن نیرو وارد می‌کند تا سر جای خود محکم شود و روی آن می‌توان مسیرهای حرکت میز را یافت. زانوی ماشین باید بتواند روی ستون قائم حرکت داشته باشد، چرا که فقط در این صورت می‌توان قطعه را به‌صورت عمودی بار داد. گلویی در مینی فرز، محوری است که معمولاً از جنس آهن یا فولاد تهیه می‌شود و تیغه‌های فرز را ثابت می‌کند.

جعبه دنده سرعت همان طور که از نامش پیداست،  برای تغییر دادن سرعت دورانی گلویی به کار می‌رود و جعبه دنده بار برای حرکت میز در سه جهت تعبیه شده است. ساختار ماشین‌های افقی یونیورسال تفاوت‌های اندکی با آنچه گفته شد دارد اما اصلی‌ترین فرق میان آن‌ها، همان درجه‌ی آزادی حرکت اضافه در فرز یونیورسال است.

  • ماشین عمودی

فرز عمودی شباهت‌های زیادی به یک ماشین فرز افقی دارد اما همان طور که می‌توان از نام‌گذاری آن حدس زد، محور آن قائم (عمودی) است. میز ماشین‌های عمودی هم در سه جهت عمود به یکدیگر حرکت می‌کند و دسترسی خوبی به سطح کار در اختیار مصرف‌کننده می‌گذارد. از ماشین‌های فرز قائم بیشتر برای تراشیدن سطوح با فرزهایی که لبه برنده‌شان روی پیشانی آن‌ها قرار دارد، بهره برده می‌شود.

از نظر شکل ظاهری

  • فرزهای نجاری

از نام‌گذاری واضح فرز نجاری پیداست که بیشتر کاربرد آن در کارگاه‌های نجاری برای برش یا تراش چوب است. بااین‌حال در تولید کابینت‌های آشپزخانه و به طور کلی دکوراسیون خانه‌ها عموماً از فرزهای نجاری استفاده می‌شود.

به طور کلی تمام کارگاه‌هایی که بیشتر کارشان با چوب است، مینی فرزی از این مدل را در میان ابزارآلات الکتریکی خود جای داده‌اند. کار کردن با فرزهای نجاری، در مقایسه با مدل‌های دیگر فرز نیاز به دقت و تمرکز بیشتری دارد. فرزهای نجاری در سه نوع رومیزی ، پایه‌دار و دستی تولید و عرضه شده‌اند. اگر خرید مینی فرز نجاری مد نظر شماست، توجه کنید که باید برای کار با آن ظرافت زیادی داشته باشید.

  • فرزهای انگشتی

فرزهای انگشتی از لحاظ طراحی ظاهری شبیه به یک استوانه‌ی انگشتی شکل (بند بند) هستند و به همین دلیل لقب انگشتی به آن‌ها داده شده است که بی‌راه هم نیست. کوچک و سبک بودن این دسته از فرزها آن‌ها را از لحاظ کارایی، کاربرد، کنترل راحت‌تر و دقت بالاتر متمایز کرده است. از این نوع ماشین فرز، برای پرداخت و صیقلی کردن سطح فلز و چوب استفاده می‌شود.

علاوه بر این در کارگاه‌های آهنگری، لوله‌کشی و تأسیسات ساختمانی هم می‌توان این فرزهای انگشتی را پیدا کرد که دلیل آن راحتی کار و کنترل آسان است. خود فرزهای انگشتی از نظر طراحی ظاهری و داخلی دارای دو دسته‌ی گلو کوتاه و گلو معمولی می‌شوند که مدل گلو معمولی یا بلند برای کاربرد در مکان‌هایی که دسترسی سخت دارند استفاده می‌شود.

  • فرزهای مینیاتوری

ظریف‌ترین و دقیق‌ترین نوع دستگاه فرز است که کارایی آن تا حدی از دنیای صنعت فاصله می‌گیرد و وارد هنر و دکوراسیون می‌شود. از فرزهای مینیاتوری عموماً برای ظریف‌کاری‌هایی مثل حکاکی ، منبت‌کاری، سوراخ‌کاری و سنباده کاری و به طور کلی کارهای با دقت بالا بهره برده می‌شود.

مشاهده فرزهای مینیاتوری مختلف

نکاتی که در هنگام خرید مینی فرز خوب باید به آن توجه کنیم

  • سرعت در حالت بی بار: سرعت دوران صفحه و گشتاور آن، با سرعت برش‌کاری و ساب‌زنی ابزار رابطه مستقیم دارند. هر چه سرعت گردش صفحه بیشتر باشد، راحت‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر می‌توانید برش یا پرداخت خود را انجام دهید.
     
  • وزن دستگاه: یکی از موارد مهم دیگر وزن دستگاه است. به خصوص اگر نوع مینی فرزی که می‌خرید مینیاتوری یا انگشتی باشد، وزن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای خرید مینی فرز توجه کنید که کسی که می‌خواهد ساعت‌ها با آن کار کند باید بتواند وزن آن را تحمل کند.
     
  • توان مینی فرز: مینی فرز باکیفیت باید دارای توان ورودی و خروجی نزدیک به هم باشد. با این حال فقط دانستن توان ورودی و بازده هم می‌توان کافی باشد. توجه کنید میزان برق مصرفی و قدرت دستگاه هر دو به توان ورودی آن بستگی دارند پس بسته به کار خود و انتظاری که از دستگاه دارید، یک مقدار متوسط یا زیاد را برای توان دستگاه انتخاب کنید.
     
  • قطر صفحه: قطر صفحات بسیاری از مینی فرزها یکسان است. بااین‌حال در برندها مختلف می‌توان اختلافاتی را مشاهده کرد.
     
  • طول کابل: شاید فکر کنید این مسئله اصلاً برایتان اهمیتی ندارد، اما بعداً همین می‌تواند شما را دچار مشکل کند. برای آن که مینی فرز شما کاملاً قابل حمل شود، باید کابل بلندی داشته باشد تا بعدها مجبور نشوید برای تعویض کابل آن اقدام کنید.
     
  • سیستم ضد لرزش: با توجه به این که لرزش مینی فرز در هنگام کار می‌تواند بسته به سطح مورد نظر خیلی شدید شود، مینی فرزهای جدید تقریباً همه به نوعی از این سیستم مجهز هستند اما باید به کارایی آن توجه کنید.
     
  • سیستم گردش گریس داخل گیربکس: روغن کاری خودکار، باعث می‌شود عمر دستگاه چندین برابر شود و اصطکاک و استهلاک نداشته باشد. اگر مینی فرز خوب و مناسبی پیدا کرده‌اید که این قابلیت را ندارد، باید خودتان به صورت مرتب گیربکس آن را گریس‌کاری کنید.
     
  • سیستم قفل کن شفت: شعار اول ایمنی بعد کار را به خاطر بیاورید. قفل کن شفت یکی از ویژگی‌های مهم یک مینی فرز باکیفیت است و در صورتی که مینی فرز شما این امکان را نداشته باشد، خرید آن چندان هوشمندانه نیست.
     
  • برند: برند زدگی و اهمیت دادن بیش از حد به جوهای موجود در بازار، با توجه کردن به سابقه و کیفیت یک برند بسیار متفاوت است. توجه کنید لزوماً کشور سازنده یا طراحی ظاهری مینی فرز نمی‌تواند نشانگر کیفیت آن باشد و اگر می‌خواهید از یک برند مشهور و مطرح اقدام به خرید مینی فرز کنید، باز هم باید ویژگی‌های آن را جزء به جزء مورد بررسی قرار دهید. بوش، ماکیتا، رونیکس، توسن، کرون و سفیر از مشهورترین برندهای تولیدکننده‌ی مینی فرز هستند.

قیمت مینی فرز

بسته به نوع و مدل انتخابی شما، قیمت مینی فرز می‌تواند بازه‌ی بسیار بسیار گسترده‌ای را شامل شود. برندهای مشهور اروپایی شاید بیشترین هزینه را بابت خرید مینی فرز از شما دریافت کنند و معمولاً هم مینی فرز باکیفیت ارائه می‌دهند. قیمت دستگاه می‌تواند از حدود 400 هزار تومان تا 10 میلیون تومان متغیر باشد و شما بسته به کاربرد و قدرتی که از یک مینی فرز خوب انتظار دارید، می‌توانید محصول موردنیاز خود را انتخاب کنید.

توجه:

مطلب “مینی فرز چی بخرم؟ در بخش تحریریه سایت ابزار تحسین تهیه و گرد آوری شده است و هر گونه کپی برداری و یا استفاده کردن از آن، تنها با ذکر نام منبع مجاز می باشد.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واتس اپ

تنظیمات

فهرست