برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

راهنمای خرید ابزار برشی

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

در راهنمای خرید ابزار برشی به هرگونه ابزار که در فرآیند های ماشین کاری برای برداشتن براده از روی قطعه مورد استفاده قرار می گیرد می گویند. این ابزار ها می توانند تک نقطعه ای یا چند نقطه ای باشند. تک نقطه ای ها برای عملیاتی مثل تراشکاری و ابزار های چند نقطه ای برای عملیات های سوراخکاری و فرزکاری مورد استفاده قرار می گیرند.

جنس ماده ای که برای ابزار های برشی استفاده می شود همئاره باید سخت تر و محکم تر از جنس ماده ی ماشین کاری باشد، همچنین این نوع ابزار ها باید مقاومت حرارتی قابل قبولی داشته باشند تا در هنگام ایجاد حرارت به زودی فرسوده نشوند. برای اینکه بتوان مواد از جنس های مختلف را دقیق تر تراشید، لازم است که ابزار های برشی مناسبی استفاده کرد که با این کار عمر مفید آن را افزایش می دهیم.

بنابراین باتوجه به راهنمای خرید ابزار برشی عمر ابزارهای برشی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. یکی از این عوامل، جنس خود ابزار است.

انواع ابزارهای برشی عبارتند از:

  • فولادهای تندبر HSS
  • آلیاژهای ریختنی کبالت
  • کاربایدها
  • سرامیک‌ها و سرمتها
  • CBN
  • الماس‌ها

ابزار های برشی دارای چه مشخصاتی هستند ؟

  • سختی بدنه
  • مقاومت ابزار
  • کارایی خوب در درجه حرارت بالا
  • محکمی و قدرت آن
  • مقاومت در برابر اثرات شیمیایی
  • مقاومت در مقابل سائیدگی
  • قابلیت انتقال حرارت
  • ضریب اصطکاک

فولاد تندبر

در راهنمای خرید ابزار برشی فولادهای تندبر در راهنمای خرید ابزار برشی، این فولاد ها دارای پایه ی آهن هستند و علاوه بر عناصر کربن دارای عناصر دیگری چون وانادیم، تنگستن و ...  هستند. اصولا مهم ترین خاصیت فولاد های تندبر، قابلیت برش کاری آنهاست، که این قابلیت به ترکیبی از عوامل مختلف بستگی دارد که مهمترین آنها عوامل زیر هستند:

  1. سختی
  2. سختی سرخ
  3. مقاومت به سایش

مزایای ابزار های تندبر:

  • ارزانتر هستند
  • شکنندگی کمتری دارد. به همین دلیل در قطع و وصل ابزار برش بر روی قطعه کار با دوامتر است همچنین فرم‌پذیر است و به راحتی شکل می‌گیرد.

معایب ابزار های تندبر:

  • نسبت به انواع دیگر در دماهای بالاتر حین ماشینکاری دوام کمتری دارند؛
  • مواد سخت را به راحتی برش نمی‌دهند.

آلیاژهای ریختنی کبالت

با توجه به راهنمای خرید ابزار برشی این آلیاژها به دلیل برخورداری از سختی زیاد و حفظ آن در درجه حرارت های بالا و مقاومت نسبت به سایش و خوردگی، ضریب اصطکاک پایین در تماس با فولاد، به عنوان یکی از مواد مناسب برای ساخت ابزار های براده‌ برداری مطرح بوده‌اند.اگر چه سختی این آلیاژها در دمای اتاق مشابه فولادهای تندبر است؛ ولی به دلیل حفظ بهتر سختی در دماهای بالاتر، قابل استفاده در سرعتهای برشی بالاتری نسبت به فولادهای تندبر هستند.

خواص مکانیکی و سختی این آلیاژها با عملیات حرارتی قابل تغییر نیست. و بر عکس فولادهای تندبر که سختی خود را براساس عملیات حرارتی بدست می آورند، این آلیاژها در هنگام ریخته گری سختی خود را بدست می آورند و قابلیت نرم شدن و سخت شدن مجدد را ندارند. موارد کاربرد این مواد، در شرایط کاری ما بین کاربرد فولادهای تندبر و کاربیدهای سمانته است.

کار بایدها

«کارباید» اصطلاحی است که به ترکیب شیمیایی فلز و کربن داده می‌شود. اولین کاربید ساخته شده، کاربید تنگستن WC بوده است.

کاربایدها خود به سه گروه تقسیم می‌شوند:

  1. سمانته
  2.  ریزدانه
  3. پوششی

مزایای کاربایدها را می‌توان در موارد زیر نام برد:

  1. مقاومت در دماهای بالاتر؛ مقاومت بیشتر در برش مواد و آلیاژهای سخت.
  2. الماسه‌های یکپارچه قادر به جذب ارتعاشات کار هستند و صدای ایجاد شده از برخورد ابزار با قطعه کار بسیار کم است.
  3. الماسه‌های نصبی به راحتی و بدون نیاز به نگهدارنده‌های فولادی جدید تعویض می‌شوند.

معایب کاربایدها را نیز می‌توان در موارد زیر نام برد:

  1. قیمت بالا نسبت به فولادهای تندبر؛
  2. شکنندگی بیشتر نسبت به فولادهای تندبر؛
  3. شکل‌گیری آنها با ابزارهای الماسه‌ای مقدور می‌باشد.

سرامیک ها و سرمت ها

سرامیک ها جدیدترین خانواده مواد ساخت ابزار هستند که برای استفاده در یک رنج وسیع عملیات پرداخت کاری و همچنین براده برداری بکار می روند، ابزارهای سرامیکی بیشترین تکامل را در چند سال اخیر داشته‌ اند و هر چند بسیار گران هستند؛ اما از ابزارهای الماسه‌ ای ارزانترند.در راهنمای خرید ابزار برشی سرامیک ها بسیار سبک و شکننده‌اند همچنین سرامیک ها در سرعت های برش سه الی چهار برابر ابزارهای کاربایدی هستند.

مزایای سرامیک ها:

  1. ارزانتر از الماسه‌های کربنی هستند؛
  2. مواد بسیار سخت را در زمان کوتاهی می‌برند و مقاومت گرمایی بالایی دارند.

همچنین معایب سرامیک ها:

  1. بسیار شکننده‌ تر از کارباید ها و فولاد ها هستند.
  2. فقط برای برش های سرعت بالا مفید هستند و در صورتی که در دورهای پایین کار کنند، می‌ شکنند.
  3. بسیاری از دستگاه‌ ها، سرعت چرخشی مناسبی برای استفاده از ابزار های سرامیکی ندارند. سرمت ها که ترکیب خاصی از سرامیک ها و فلزات هستند، برای کاهش تردی و شکنندگی سرامیک ها و بهبود آنها ابداع شده‌اند.

نیترید بور مکعبی (CBN)

سخت‌ترین مادة شناخته شده پس از الماس است. از مهم ترین امتیازات آن، مقاومت حرارتی بیشتر از الماس و خنثی بودن آن از نظر شیمیایی است. استفاده از CBN به عنوان ابزار براده‌ برداری برای فولادهای کربنی و آلیاژی و چدن‌های سخت و به ویژه سوپرآلیاژها با پایه نیکل و کبالت توصیه می‌شود.

 

الماس

الماس، سخت‌ترین ماده شناخته شده در جهان و سختی متوسط آن 5 برابر کاربایدهای سمانتر است. سختی بسیار بالا، مقاومت به سایش عالی باعث شباهت ابعاد بی‌نظیر آن در براده‌برداری و قطعه کار و صافی سطح بالا می‌باشد. همچنین با توجه راهنمای خرید ابزار برشی به دلیل خنثی بودن الماس ازنظرشیمیایی و پایین بودن ضریب اصطکاک آن در تماس با اکثر مواد در هنگام براده‌برداری باعث حصول صافی در ماشین‌کاری فلزات غیر آهنی و حتی غیر فلزات می‌شود.

ابزارهای الماس، به هنگام براده‌برداری از فولادهای نرم و کم‌کربن، به سرعت سائیده می‌شوند؛ در صورتی که سرعت سایش آنها در ماشینکاری فولادهای آلیاژی پرکربن کمتر است ولی با این وجود به طور کلی ماشین‌ کاری آلیاژ های آهنی و چدن توسط ابزارهای الماس توصیه نمی‌شوند.

 

سخن آخر

آخرین عامل در راهنمای ابزار های برشی، یعنی هزینه تولید باید طوری در نظر گرفته شود که قطعه مورد نظر دارای خواص فیزیکی لازم باشد و کمترین هزینه تولید هر قطعه را شامل گردد. دستگاه‌ ها و ابزار های زیادی برای برش وجود دارند و پرسش پایانی ما از شما عزیزان همراه تحسین تولز این است که در کارگاه شما پرکاربردترین ابزار برای برش چیست؟ شما از چه ابزاری برای برش چوب استفاده می‌کنید؟

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واتس اپ

تنظیمات

فهرست