برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

دستگاه دریل شارژی چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

نحوه عملکرد دستگاه دریل شارژی چگونه است ؟

دستگاه دریل شارژی چیست ؟

امروزه این ابزار یکی از لوازمی است که تقریباً تمام استادکارانی که با دفعات زیاد بستن پیچ یا سوراخ‌کاری سر و کار دارند ناگزیر از خرید آن هستند؛ اما قبل و بعد از خرید این ابزار نکاتی وجود دارد که دانستن آن‌ها بسیار مفید است.

پیچ بند شارژی همان‌گونه که از نامش پیداست توسط یک باتری قابل شارژ تغذیه می‌گردد و بنا بر سنگینی و نوع کار از سایز کوچک تا بتون کن‌های بسیار قوی ساخته می‌شود. بنا بر این مانند دریل برقی نیاز به سیم برای ارتباط با الکتریسیته ندارد.


شاید این مهم‌ترین مزیت دستگاه دریل شارژی نسبت به انواع برقی باشد. در این مقاله هدف من بیشتر انواع کوچک‌تر آن است که در صنعت چوب به کار می‌رود. به‌طور کلی هزینه نگهداری این دستگاه (به‌خصوص باتری آن) بالاتر از دستگاه‌های برقی هست و شاید به همین دلیل نتواند به‌طور کامل جایگزین دستگاه‌های برقی

شود و استادکاران در حالت درست بهتر است از هرکدام آن‌ها به فراخور حجم کار حداقل یک دستگاه داشته باشند. در نظر بگیرید در محلی مشغول کار فنی هستید که به سیم و پریز برق دسترسی ندارید و نیازمند به سوراخ‌کاری در دیوار یا چوب یا فلز و یا بستن تعداد زیادی پیچ هستید که با دست بسیار مشکل است.

یا در حال استفاده از چند دریل برقی در محلی کوچک مثل آشپزخانه در هنگام نصب کابینت هستید و سیم این ابزارها در کش و قوس کار درهم پیچیده شده و کلافی سردرگم را تشکیل می‌دهند (و نیاز به‌صرف زمانی زیاد برای آزاد کردن سیم‌ها خواهید داشت).

یا در محلی که برای استفاده از دریل برقی (که معمولاً بزرگ‌تر و دست و پاگیر تر است) تنگ و تاریک است نیاز به عملیات سوراخ‌کاری یا بستن پیچ دارید. در همه این موارد دستگاه دریل شارژی در نقش فرشته نجات استادکار ظاهر می‌شود…

انواع دریل شارژی در فروشگاه ابزار تحسین

گشتاور یا torque:


گشتاور یا torque دستگاه دریل شارژی به زبان خودمانی قدرت چرخاندن محور یا شفت دستگاه است. این یک تعریف علمی از نظر یک مهندس مکانیک نیست و شاید بیشتر یک تعبیر یا تجسم برای لمس بیشتر کلمه باشد.

در ولتاژ یکسان باتری، دستگاه‌های بهتر گشتاور بیشتری تولید می‌کنند که بیشتر با واحد نیوتون بر متر بیان می‌شود (n/m).


برای درک بیشتر پیچی را در نظر بگیرید. برای بستن آن مقدار مشخصی نیرو لازم است که به آن گشتاور میگویند.

حال اگر به هر دلیل این پیچ در محل خود خیلی سفت باشد برای بستن آن به نیروی بیشتری نیاز است که دستگاه قوی‌تر یعنی دستگاهی باقابلیت تأمین گشتاور بیشتر قادر به بستن آن است.

بنابراین متوجه می‌شویم وقتی دستگاهی با گشتاور بیشتر خریداری کردیم به معنی این است که می‌توانیم پیچ‌های محکم‌تری را نیز باز یا بسته کنیم و در سوراخ‌کاری نیز چنین دستگاهی قوی‌تر عمل می‌کند.

تورک متر یا گشتاور سنج:


در پیچ بند شارژی (در حالت صحیح) مکانیسمی بنام تورک متر وجود دارد که با انتخاب عدد مناسب تورک متر باعث می‌شویم دستگاه برای بستن یک پیچ از حدی که ما مشخص می‌کنیم بیشتر به پیچ نیرو وارد نکند و از هرز شدن پیچ یا بریدن آن جلوگیری می‌شود. این امکان در بستن پیچ در چوب و مواد نرم بسیار مفید است.

کلید دو یا سه‌حالته:


در پیچ گوشتی شارژی بر حسب امکانات و کیفیت ساخت، کلیدی وجود دارد که به ما امکان انتخاب حالت دریل یا پیچ گوشتی و در بعضی از مدل‌ها حالت چکش را می‌دهد.

دریل برای سوراخ‌کاری در چوب یا فلز. پیچ‌گوشتی برای باز و بست پیچ و چکش هم برای سوراخ‌کاری در بتون.


یک نکته مهم درباره دستگاه دریل شارژی :


در این دریل‌ها وقتی حالت پیچ‌گوشتی انتخاب می‌شود ترک متر دستگاه فعال می‌شود. استادکاران زیادی را دیده‌ام که برای بستن پیچ از حالت دریل استفاده می‌کنند

تا راحت‌تر باشند ولی این کار فشار نامتعارفی به موتور دستگاه وارد می‌کند زیرا دستگاه در صورت جام بودن پیچ هم با همان قدرت زیاد سعی در چرخاندن محور می‌کند و به قول مهندسین الکترومکانیک، موتور زیر بار می‌ماند.

(و این برای هر موتور الکتریکی بسیار مضر است) در این حالت موتور دستگاه بجای تبدیل الکتریسیته به حرکت دورانی به علت مقاومت زیاد آن را به گرما تبدیل می‌کند و در صورت ادامه این روند، حرارت باعث سوزاندن شارلاک سیم پیچی و اتصالی کردن و سوختن موتور می‌شود. این یکی از نکاتی است که رعایت آن باعث می‌شود مدت بسیار طولانی‌تری از دستگاه خود استفاده کنید.

باتری:


در حال حاضر به‌طور معمول در بازار بیشتر دو نوع باتری برای پیچ بند شارژی فروخته می‌شود. یکی نیکل-کادمیوم و دیگری یون لیتیوم. اولی از نظر قیمت ارزان‌تر و از نظر حجم بزرگ‌تر با مدت نگهداری شارژ کمتر و کمتر شدن شارژ با استفاده نکردن طولانی مدت.

توصیه‌های عملی برای استفاده بهینه:

ا-همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد هیچ وقت از حالت دریل برای بستن پیچ استفاده نکنید. توانایی دستگاه را بشناسید و از آن ابزار، کار بیشتر از توانش نخواهید.


2-برای باز و بست پیچ با درجه‌های سفتی مختلف از گشتاور مناسب استفاده کنید.


3- برای حمل و نقل پیچ بند شارژی در جابجایی‌های خارج از کارگاه از کیف حمل استفاده کنید که در خیلی از انواع به همراه دستگاه فروخته می‌شود. (برای جلوگیری از ضربه خوردن).


4-از ریختن مایعاتی نظیر آب و روغن و غیره بروی پیچ بند شارژی به‌خصوص موتور و منافذ آن جلوگیری کنید و اگر این اتفاق افتاد قبل از استفاده مجدد این مواد را با سشوار با فشار باد یا دستمال یا آفتاب خشک کنید تا باعث اتصالی نگردد.


5-حالت چکش در انواعی که این حالت را دارند برای سوراخ‌کاری‌های سنگین ساخته نشده. برای سوراخ‌کاری سنگین از دریل‌های مخصوص و بتون کن که دارای مکانیسم مقاوم در برابر سوراخ‌کاری‌های سنگین در دیوار هستند استفاده کنید.


6-در فواصل زمانی مناسب توسط هوای فشرده کل دستگاه و به‌خصوص موتور آن را باد گیری کنید و در صورت نبود کمپرسور از پارچه و فرچه هم می‌توان استفاده کرد.


7-یکی از پارامترهای بسیار مهمی که در تکنیکال دیتا قید می‌شود حد اکثر قطر مته قابل استفاده در دستگاه هست و معمولاً برای سه ماده چوب و فلز و بتن  حد اکثر

قطر مته قابل استفاده تعیین می‌گردد. استفاده مته با قطر بیش از مقدار پیشنهاد شده سازنده، باعث کوتاه شدن عمر دستگاه می‌گردد.


8-از وارد کردن ضربه شدید به دستگاه خود داری نمایید. برای کار در ارتفاع برخی از برندها مدل‌هایی را ساخته‌اند که در برابر پرت شدن احتمالی و این‌گونه ضربه‌ها مقاوم‌اند.


9-هیچ ابزاری را بدون بررسی و یا  مشاوره کارشناسی خریداری نکنید اگر قبل از خرید کمی وقت اختصاص دهید مطمئناً پشیمان نخواهید شد.

 شما می توانید برای سفارش محصول دستگاه دریل شارژی و انواع دیگر محصولات به سایت تحسین تولز مراجعه نمایید .

نوشته‌های مرتبط

دریل ستونی

3 سال پیش
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واتس اپ

تنظیمات

فهرست