برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

دستگاه مانومتر چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش

نحوه عملکرد دستگاه مانومتر چگونه است؟

دستگاه مانومتر چیست؟

یکی از دستگاههایی که جهت اندازه گیری فشار بکار می رود، دستگاه مانومتر است، در واقع دستگاه مانومتر فشار سنجی است که با آن فشار گاز محبوس در یک ظرف را اندازه گیری می کنند.

مهمترین عامل اندازه گیری فشار لوله بروردون می باشد، لوله برودون یکی از قسمت های اصلی دستگاه مانومتر است که با مقطع تقریبا بیضی به شکل C ساخته شده که یک طرف آن مسدود و ظرف دیگر آن به نقطه فشار وصل می شود.

فشار سنج های نوع بوردون قادرند از 30 تا 50000 پوند بر اینچ مربع را اندازه بگیرد. فشار وارده باعث می شود نوک آزاد لوله بوردون حرکت کند و این حرکت بوسیله سیستم اهرم به چرخ دنده و عقربه منتقل می شود و عقربه روی صفحه فشار را نشان می دهد.


از انواع دیگر دستگاه مانومتر می توان به مانومتر U شکل اشاره کرد که یک لوله U شکل است که یک سر آن باز است و سر دیگر آن به ظرف دارای گاز متصل است.

در این لوله جیوه یا مایع های دیگر را می توان ریخت. ارتفاع جیوه در دو شاخه لوله برابر است ولی با باز شدن شیر ظرف و ورود گاز به درون آن، ارتفاع جیوه در لوله تغییر می کند و با توجه به آن فشار گاز اندازه گیری می شود.

انواع مانومتر در ابزار تحسین

کاربرد دستگاه مانومتر

اندازه‌گیری فشار


این کاربرد، کاربرد اصلی سنسورهای فشار است که در مواردی از جمله تجهیزات هواشناسی، هواپیما، اتومبیل و سایر وسایلی که در آن‌ها فشار کارایی دارد به کار می‌رود.


اندازه‌گیری ارتفاع از سطح دریا

کاربرد آن در هواپیما، موشک، ماهواره، بالن‌های هواشناسی و غیره می‌باشد. در تمامی این کاربردها از رابطه بین تغییرات فشار با ارتفاع نسبت به سطح دریا استفاده می‌شود.


اندازه‌گیری جریان

می‌توان با کمک اثر ونتوری و رابطه اش با فشار، جریان را اندازه گرفت. اختلاف فشار بین دو بخش یک تیوب نتوری (با قطرهای دهانه مختلف) اندازه‌گیری می‌شود. این اختلاف فشار، با سرعت جریان گذرنده از تیوب رابطه مستقیم دارد. از آنجا که این اختلاف فشار نسبتاً کوچک است از سنسور فشار با بازه کم استفاده می‌شود.


اندازه‌گیری ارتفاع / عمق

می‌توان از سنسور فشار برای اندازه گیری ارتفاع سطح مایع استفاده کرد. معمولاً از این تکنیک برای اندازه‌گیری مکان جسم غوطه ور در آب (مانند غواص‌ها، زیر دریایی‌ها) و یا ارتفاع سطح مایع درون یک مخزن (مانند مایع داخل برج آب) استفاده می‌شود.


آزمایش نشتی

می‌توان با اندازه‌گیری افت فشار، نشتی سیستم را به دست آورد. روش‌های متداول برای این منظور، دو روش هستند:

1) مقایسه فشار سیستم با فشار سیستمی با نشتی معلوم و استفاده از این اختلاف فشار.

2) اندازه‌گیری فشار و بررسی تغییرات آن در طول یک بازه زمان.

انواع فشارسنج

دستگاه مانومتر بسته به کاربرد و موارد استفاده متنوعی که دارند در مدل‌ها و با ساختارهای متفاوتی ساخته می‌شوند.

در ادامه چند مدل فشارسنج را به شما معرفی می‌کنیم و به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

دستگاه مانومتر دیجیتال

فشارسنج دیجیتال مانومتری است که مقادیر فشار اندازه گیری شده را به صورت دیجیتالی و بر روی یک صفحه نمایش به کاربر نشان می‌دهد.

دستگاه مانومتر روغنی

در برخی از تجهیزات که در حین کار لرزش زیادی دارند باید از دستگاه مانومتر دقیق‌تری استفاده کرد؛ مانومترهایی که عقربه‌های‌شان مقادیر را دقیق‌تر نشان بدهند. در چنین مواقعی می‌توان از مانومتر روغنی استفاده کرد.

دستگاه مانومتر اکسیژن


دستگاه مانومتر اکسیژن یا همان رگولاتور اکسیژن؛ همان قطعه‌ای است که در قسمت بالایی (خروجی) کپسول اکسیژن نصب می‌شود و میزان اکسیژن ورودی و خروجی را اندازه می‌گیرد و به کاربر امکان تنظیم آن را می‌دهد.

شما می توانید برای سفارش محصول دستگاه مانومتر و انواع دیگر محصولات به سایت تحسین تولز مراجعه نمایید .

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واتس اپ

تنظیمات

فهرست